...

Vad är SEO & hur fungerar SEO? Lär dig SEO med vår kompletta SEO guide

Översikt

SEO – eller sökmotoroptimering – är processen för att förbättra din hemsidas relevans, auktoritet och användbarhet för att ranka högt på Google. Med en högre sökplacering får din hemsida fler besökare och därmed ökad försäljning.

 

Detta är del 1 av vår SEO kurs: Vad är SEO | SökordsanalysKonkurrentanalys | On page | Off Page | Teknisk SEO | Lokal SEO

 

Hallå där! Hur hamnade du här? Med största sannolikhet har du sökt efter “vad är seo”. Oavsett om du använde Google, Bing, Altavista eller något annat sätt för att hamna här så är jag glad att du är här för att lära dig hur SEO fungerar.

 

Fortsätt läsa för att lära dig mer om hur SEO optimering fungerar och vad du har att vinna samt förlora på det. Om du vill ha en snabb analys av din SEO kan du fylla i formuläret för att granska din SEO direkt och få anpassade rekommendationer för att få SEO att fungera för dig!

 

Vad betyder SEO

 

 

Vad är SEO?

Enkelt uttryckt går SEO ut på att visa sökmotorerna, närmare bestämt Google, att ditt innehåll eller tjänst är det bästa resultatet för den aktuella sökningen. Detta beror på att alla sökmotorer har samma mål: att visa de bästa och mest relevanta resultaten för sina användare. Eftersom sökmotorerna använder hundratals faktorer för att ranka sökresultat så är målet med  SEO att optimera din hemsida för just dessa faktorer.

 

Vad är Googles mål

 

 

Hur rankar jag högre på Google?

 

Ett fåtal företagare söker på det ordet eller relaterade frågor så som:

 

  • Varför syns inte min hemsida på Google?
  • Hur får jag mer trafik till min hemsida?
  • Hur kommer man först på Google?

Det de söker utan att veta om det är just SEO.

Tyvärr så går många företagare aldrig så långt. De flesta vet inte ens om att det går att påverka hur väl man rankar. Än mindre vet de vad rankingen har för betydelse och innebörd för företagets sista rad. De flesta företagarna går runt med hoppet och filosofin ”If you build it they will come”. Det är en stor anledning till varför 90% av företag går i konkurs. De fokuserar mer på aktiviteter som boostar eller skyddar deras ego än att fokusera på att kunna bli hittade av deras målgrupp. I dagens moderna samhälle så är uttrycket ”if you market it they will come”.

 

 

Hur rankar jag högre på Google

 

 

Sanningen om marknadsföring

Innan vi går framåt så behöver vi gå bakåt i tiden för att få perspektiv.

Förr så levde vi i små byar där det räckte med att ha en bra tjänst för då sålde den sig själv vi mun till mun metoden. Hade du en dålig tjänst så gick du i konkurs ganska omgående. Idag så kan du erbjuda en väldigt bra tjänst, verkligen bry dig om kunden, och ändå kämpa för att gå runt, om ingen hittar dig. Under tiden kan dina konkurrenter ha en riktigt dålig tjänst och väldigt dålig kundvård och ändå gå riktigt bra ifall majoriteten av sökarna hittar dem när de söker efter en specifik tjänst. Fördelen idag gentemot förr är att du idag har valet att marknadsföra dig, om du vill.

 

Kuggfråga

Om du har en tjänst, service eller produkt som hjälper andra, varför skulle du inte vilja att de hittar dig? (Hör av dig till mig ifall du är uttråkad och vill bolla funderingar samt dela en del skratt, helt kravlöst så klart. 0766 369 000)

 

 

Målet med SEO

 

SEO har två huvudmål.

Det första är att hjälpa dig att förstå vad användarna söker efter på nätet så att du kan skapa högkvalitativt innehåll som uppfyller deras önskemål när de söker efter det du har att erbjuda. Det andra är att hjälpa dig att skapa en webbplats som sökmotorerna kan hitta, indexera och förstå.

 

Målet med SEO

 

 

Varför bry sig om hur SEO fungerar

 

Internet har verkligen förändrat vår tillvaro. Vi är vanligtvis inte mer än några få klick bort från nästan all information vi kan tänkas söka. När vi letar efter information, tjänster eller produkter så använder vi internet. Försök att minnas en gång då du tänkte ”jag borde verkligen kolla upp vad seo är”. Du visste precis vad du skulle göra: Du öppnade din webbläsare och sökte efter ”Vad är SEO”. Välkommen till första stadiet i kundresan.

 

Sökintention och kundresan

 

Hur går det till i detalj?

När du söker efter något så är det troligt att du klickade på ett av de första resultaten, åtminstone till en början. Om du inte hittade en webbplats som motsvarade dina förväntningar klickade du förmodligen på tillbaka-knappen och bläddrade nedåt på sidan tills du hittade det du letade efter. Dock så bläddrar du sällan vidare på 2a sidan av Google, eller hur? Ifall du inte är en av de 5% som klickar vidare till andra sidan på Google.

 

Sökvolym för första sidan på Google

 

Med andra ord, om din hemsida inte är SEO optimerad kommer ditt företag inte synas när potentiella kunder letar efter dina tjänster. Det betyder att människor som inte vet att du finns men som letar efter någon som dig aldrig kommer att hitta dig och du kommer aldrig få chansen att berätta varför du är bättre än dina konkurrenter.

 

Utan SEO ger du bort affärer till dina konkurrenter

Den goda nyheten är att dina konkurrenter troligtvis älskar dig för att du gör det så lätt för dem. Så vem borde bry sig om hur SEO fungerar? Du borde definitivt göra det!

 

 

Varför är SEO viktigt

 

Om vi går in lite på djupet på tidigare ämne där vi insåg att det är viktigt att synas på 1:a sidan på Google så är nästa fråga: hur viktigt är det att ranka på första sidan?

Nedan kan vi se hur många klick varje position på första sidan får procentuellt sätt:

 

Klickandel CTR per position på Google

 

Sambandet är mycket enkelt – ju högre du rankar, desto fler kommer att besöka din hemsida. Det är 10 gånger mer sannolikt att det första resultatet för en sökning blir besökt än en hemsida som ligger på 10:e plats. Det innebär 10 gånger mer potential för affärer.

 

Om vi tittar ännu närmare så ser vi att de tre första organiska resultaten (de icke betalda resultaten) får mer än 50 % av alla klick. Mer än 50%! Det är här SEO kommer in i bilden. Sökmotoroptimering spelar en viktig roll när det gäller att förbättra dina rankingpositioner. Bättre placeringar innebär mer trafik. Och mer trafik innebär mer försäljning. Att försumma SEO innebär med andra ord att försumma ens intäckter, och för de flesta så innebär det också att försumma en del av företagsmålet.

 

Men det slutar inte där

Att hoppa upp en position gör en väldigt stor skillnad procentuellt sätt för hur många som besöker din hemsida. Nedan kan du se skillnaden för CTR (click-through-rate), ökningen för hur många som kommer besöka din hemsida ifall du hoppar upp en position.

 

Klickförändring per position

 

 

Är sökmotoroptimering (SEO) lönsamt?

 

Räkneexempel

Säg att en flyttfirma i Stockholm som ligger på 10:e plats på sökordet “flyttfirma stockholm” undrar om det är värt för dem att jobba med SEO. Sökordet “flyttfirma stockholm” får ca 5.000 sökningar per månad enlight Google ads planer.

 

1:a positionen på Google: 5.000 x 27.6% = 1.380 besökare per månad

10:e positionen på Google: 5.000 x 2.4% = 120 besökare per månad

 

Och det är bara på ett, av alla möjliga, sökord som folk söker på när de söker en flyttfirma. Därtill finns variationer på söktermen och relaterade tjänster som en flyttfirma erbjuder.

 

 

SEO eller SEM (betald annonsering)?

 

De flesta sökmotorresultatsidor (SERP) innehåller två typer av resultat:

  • Betalda resultat: Du måste betala för att vara här, genom pay-per-click (PPC)-annonsering.
  • Organiska resultat: Du måste ”förtjäna” dina placeringar här, genom SEO.

 

SEO eller betald annonsering SEM

 

Du kanske frågar dig: Varför inte bara betala för att synas i annonssektionen?

Svaret är enkelt. De allra flesta struntar i annonser och klickar istället på de organiska resultaten. När det gäller andelen trafik klickar ungefär 10 % av sökarna på betalda resultat och 90 % av sökarna på SEO-resultat. Den största delen av klickningarna sker alltså på de organiska resultaten.

 

Ja, SEO kräver mer tid och ansträngning, men när du väl rankas för dina huvudnyckelord kan du nå ut till fler människor och generera ”passiv” trafik som inte försvinner så fort du slutar betala.

 

SEO SEM investering

 

 

SEO SEM ROI

 

 

Observera: PPC-annonsering / Google annonsering är fortfarande en mycket viktig kanal. Den spelar bara en annan roll i marknadsföringsstrategierna. PPC konkurrerar inte med SEO – de två kan fungera tillsammans på ett effektivt sätt.

 

Kundresan

Kundresan beskriver kundens väg till köpet. De flesta vaknar inte bara upp en dag och vet exakt vad de vill ha och från vem. De går igenom en process för att bli medvetna om, överväga, utvärdera och besluta att köpa en ny produkt eller tjänst.

 

Dagens köpare vill veta att de gör det bästa köpet och tar sig tid att undersöka alla alternativ innan de gör ett köp eller investering. Även om detta innebär att du kommer att möta mer konkurrens så ger det dig också fler möjligheter att nå potentiella kunder (din ideala kund) i varje skede av deras beslutsprocess.

 

Kundresan

 

 

Vad är kundresan?

Kundresan (även kallad köpresan) beskriver den process som en kund går igenom för att köpa en produkt eller tjänst. Om du kartlägger alla beslut, åtgärder och interaktioner som äger rum från det ögonblick då en potentiell kund identifierar sitt problem till det ögonblick då han eller hon köper en lösning, skulle den kartan utgöra köparens resa.

 

Kunderna har i dag större tillgång till information än någonsin tidigare för att kunna jämföra ditt företag och de tjänster eller produkter du erbjuder med dina konkurrenter. Detta innebär dock också att du har möjlighet att vinna deras förtroende mycket tidigt i deras resa, innan de ens tittar på dina konkurrenter (eller når “övervägande” stadiet i deras resa).

 

 

 

Ranka högre på Google med E.A.T

Förutom en stor mängd algoritmer använder Google kvalitetsbedömare för att förbättra sökmotorupplevelsen för alla. Google förklarar i sina riktlinjer för utvärderare att en högkvalitativ sida måste ha en hög nivå av:

 

  • Expertis
  • Auktoritet
  • Tillförlitlighet

 

EAT Expertise Authority Trust

 

 

 

Den subjektiva bedömningen av vad som gör att ett innehåll visas som EAT beror på ämnet, bakgrunden hos dem som publicerar, webbplatsens rykte med mera. Även om du kanske inte har kontroll över alla faktorer från början, kan det hjälpa dig att se till att ditt innehåll går i den riktningen om du har EAT i åtanke när du skapar innehåll. Det kan tyckas uppenbart, men det bästa sättet att verkligen visa expertis, auktoritet och tillförlitlighet är att dela med sig av sin branschkompetens.

 

Tala till din målgrupps behov:

På samma sätt kan du bara bygga upp pålitlighet och auktoritet i läsarens medvetande om du faktiskt talar om det ämne som läsarna vill läsa. Vad är det som de behöver veta om ämnet? Vilka problem kan du lösa? Det finns en skillnad mellan att kunna tala på djupet om ett ämne för att du känner till det så väl och att kunna lära ut det på ett sätt som känns tillgängligt och relevant. Det senare hjälper läsarna att faktiskt se dig som en auktoritet och någon de kan lita på.

 

 

Konsekvenser av att inte bry sig om kundresan

Om du inte skapar engagerande och värdefullt innehåll så baserar du dig på att potentiella kunder ska hitta dig vid det sista stadiet i kundresan. Vem tror du att de väljer om de har läst en del bra information från ett specifikt företag i urforskningsstadiet? Tror du att de väljer ett företag som de aldrig hört talas om och som inte påvisar någon EAT (expertise, authority, trust), eller tror du att de tar det företaget som de redan känner till och har skapat ett förtroende för?

 

 

Leads eller inte?

Om du inte har ett stabilt flöde av leads så har du 3 val. Du måste antingen sänka dina priser, och tävla om vem som är billigast. Det är ifall de fönstershopparna som värdesätter pris över kvalitet hittar dig över huvud taget. Eller så måste du ha ett väldigt bra rykte så dina tjänster säljer sig själv via mun till min metoden. Eller så måste du ha duktiga säljare. Eller en mix av allihopa.

 

Om du däremot har ett stabilt flöde av högkvalitativa leads så har du 2 val. Du måste antingen höja dina priser eller anställa mer personal, eller båda två. Om du har använt dig av EAT principen så är det större sannolikhet att leadsen har större förtroende för dig och större respekt för din tjänst. Detta resulterar i att de kommer vara villiga att betala mer för dina tjänster, samt mindre benägna att försöka pruta ner priset, då du redan har påvisat din expertis och auktoritet.

 

 

 

 

Fördelar med SEO

På dagens konkurrensutsatta marknad är SEO-marknadsföring viktigare än någonsin.

Sökmotorer betjänar miljontals användare varje dag som söker svar på sina frågor eller lösningar på sina problem. Sökmotoroptimering är en viktig marknadsföringsaktivitet för att göra ett företag synligt på webben. Men det ger också andra fördelar.

 

Du skapar förtroende och trovärdighet

Hemsidor som rankas högt i Google anses vara av högsta kvalitet och trovärdiga. De resultat som visas på första sidan är de mest relevanta, vilket ger företaget en större trovärdighet.

 

Google EAT

 

Du når fler användare i olika faser av kundresan

SEO hjälper till att locka till sig alla användare med avsikt när som helst, oavsett i vilken fas av kundresan användaren befinner sig. SEO bygger på nyckelord och fraser för att attrahera målgrupper till specifika produkter och tjänster. Företag kan skapa en lista över nyckelord som de vill rankas för och sedan bygga upp innehåll kring dessa nyckelord.

 

Bättre placering i lokala sökningar

Det blir allt vanligare med lokala sökningar, där användarna söker efter produkter eller tjänster ”nära mig”. För att förbättra lokal ranking i dessa sökningar kan ett företag skapa ett Google My Business-konto och optimera företagsprofilen för lokala sökningar. Tillsammans med detta och det lokaliserade innehållet på webbplatsen kommer en användare med större sannolikhet att se lokala sökresultat i sina sökningar.

 

Relativt billigt

SEO är relativt billigt ifall man ser till det stora hela. SEO kan vara en lite långsammare och långsiktig marknadsföringsstrategi, men när den väl har kommit igång växer den bara. Det är en långsiktig strategi som bygger på sig själv och blir allt effektivare med tiden gentemot betald annonsering där trafiken och potentiella kunder upphör så fort man slutar betala.

 

Kvantifierbara resultat

Det finns verktyg och analysdata som kan användas för att mäta effektiviteten av SEO-arbetet. Google Analytics kan ge omfattande uppgifter om organisk trafik. Uppgifterna omfattar sidor som kunderna engagerade sig i och nyckelord som användes i sökningar. Den datan kan sedan korsrefereras med avsedda åtgärder som vidtagits för att se hur SEO spelade en roll för kundernas engagemang eller förvärv.

 

Skapa ett varumärke som en auktoritet inom din nische

SEO går till stor del ut på att skapa högkvalitativt innehåll. Ju mer du skriver om ett ämne, desto fler människor kommer att vända sig till dig som en värdefull informationskälla och se dig som en auktoritet och expert inom din nische.

 

 

Men hur optimerar du din webbplats för SEO och vilka ”rankingfaktorer” är egentligen viktiga? För att svara på det måste vi först förstå hur sökmotorer fungerar.

 

 

 

Den tråkiga delen, men ack så viktiga: Hur sökmotorer fungerar

 

Så hur bestämmer Google vad som ska rankas och i vilken ordning?

Sökmotorer använder robotar (även kallade för spindlar) för att gå igenom alla webbsidor, ladda ner och lagra informationen i en databas som kallas index. Indexet är som ett bibliotek och när någon söker efter något i indexet så fungerar sökmotorn som en bibliotekarie. Sökmotorn hämtar och visar relevant information från sökfrågan och visar användarna innehåll som är relaterat till det de sökte efter. Sökmotorns algoritmer analyserar webbsidor i indexet för att avgöra i vilken ordning dessa sidor ska visas. När Google upptäcker nytt innehåll gör de tre viktiga saker: crawlar (analyserar), indexerar och rankar. Låt oss gå igenom vad detta innebär.

 

Hur fungerar sökmotorer

 

Utforskning

Utforskning, eller crawling som det heter på engelska, innebär att Googles spindel analyserar din sida för att bedöma vad ditt innehåll erbjuder. Spindlar är särskilt intresserade av nytt innehåll, och därför är det viktigt att ständigt uppdatera din webbplats och blogg.

 

Länkar är viktiga för att kunna utforska hemsidan eftersom det är på så sätt som spindeln kommer till din webbsida. Den navigerar din webbplats med hjälp av din interna länkstruktur. Det är därför du alltid vill länka till andra sidor eller artiklar i ditt blogginnehåll och varför pelarsidor är så viktiga. Du kan också skicka in din webbplatskarta till Google för att få den crawlad.

 

Indexering

När Google har gått igenom din webbplats kommer den att indexeras. Indexering är Googles sätt att förstå och organisera en webbsida. Den lagrar information om innehåll, bilder, videor, nyckelord osv. Den kommer att använda all denna information för att avgöra hur den ska rangordna din webbsida i sina sökresultat.

 

Ranking

Efter att ha crawlat (analyserat) och indexerat (lagrat information) din webbplats använder Google denna information för att rangordna din webbplats när någon gör en sökning.

 

Den tar även hänsyn till andra rankingfaktorer som plats, språk, enhet, laddningstider, webbplatsens pålitlighet, innehåll, nyckelord osv. Ingen vet exakt hur Google bestämmer sig för att rangordna sina resultat, men det finns över 200 olika faktorer som beaktas.

 

Hur sökmotorer och ranking fungerar

 

 

 

Rankingfaktorer för SEO

 

Som sagt så finns det hundratals faktorer som påverkar vilket innehåll från indexet som visas i en sökresultaten, men de kan sammanfattas i nyckelfaktorer som bidrar till att avgöra vilka resultat som visas för en sökfråga.

 

Rankingfaktorer

 

 

Innebörden av frågan. För att ge relevanta resultat måste algoritmen först fastställa vilken information användaren söker. Detta kallas avsikt. För att förstå avsikten försöker algoritmen förstå språket. Tolkning av stavfel, synonymer och att vissa ord betyder olika saker i olika sammanhang spelar alla in i algoritmens förståelse av sökarens avsikt. För att kunna visa rätt information måste algoritmen använda sig av ytterligare söktermer, historiska sökningar, lokala sökningar med mera.

 

Relevans av webbsidor. Algoritmen analyserar webbsidornas innehåll för att bedöma om webbplatserna innehåller information som är relevant för vad användaren söker. Detta kommer efter att intentionen har fastställts. En grundläggande signal för relevans skulle vara om webbsidan innehåller de nyckelord som används i sökningen. Detta innebär att de dyker upp i brödtexten eller i sidans rubriker. Men utöver nyckelordsmatchning använder sökmotorerna samlade interaktionsdata för att avgöra om sidan är relevant för sökfrågan. Detta ser till anonymiserade data från tidigare sökningar för att matcha sidan med sökfrågan.

 

Innehållets kvalitet. Sökmotorerna strävar efter att prioritera de mest tillförlitliga källorna. Den intelligens som finns inbyggd i algoritmerna kan identifiera vilka sidor som uppvisar expertis, auktoritet och pålitlighet i förhållande till syftet. Ge relevant och saklig information för att besvara specifika frågor. Google utvärderar innehållets längd, struktur, relevanta nyckelord och information.

 

Webbsidornas användbarhet. Webbdesign och tillgänglighet spelar en stor roll för sökresultaten. Algoritmen tittar på hur webbplatsen ser ut i olika webbläsare, om den är utformad för olika typer av enheter – t.ex. stationära datorer, surfplattor och telefoner – och om sidans laddningstider fungerar bra för användare med långsammare internetanslutningar.

 

Kontext och miljöer. Sökmotorer och deras algoritmer använder information från tidigare sökhistorik och sökinställningar för att avgöra vilka resultat som är mest användbara för en användare just nu. Land och plats kan användas för att leverera innehåll som är relevant för det område som någon söker från.

 

Sidans hastighet. Den anger hur lång tid det tar för en webbsida att laddas. En sida som laddas snabbt kan hjälpa din webbplats att rankas högre i sökresultaten. Kontrollera regelbundet webbplatsens prestanda och använd verktyg för hastighetsanalys som Googles PageSpeed Insights och Pingdom Speed Test för att få en inblick i hur väl din webbplats fungerar.

 

Mobilvänlighet. En responsiv design anpassar automatiskt webbplatsens element för att passa olika skärmstorlekar och ger besökarna en optimal upplevelse på alla enheter. Sidor från responsiva, mobilvänliga webbplatser visas högre i sökresultaten. Använd Googles test för mobilvänlighet för att mäta webbplatsens användbarhet.

 

Bakåtlänkar. Även kallade inkommande länkar är länkar till din webbplats som placeras på andra webbplatser och som visar på din webbplats auktoritet. När en webbplats inkluderar din länk i sitt innehåll markerar de din webbplats som en relevant källa. Sidor med högkvalitativa bakåtlänkar från trovärdiga webbplatser kan rankas högre på sökmotorernas resultatsidor.

 

Användarupplevelse. Google mäter användarupplevelsen med hjälp av flera signaler, bland annat avvisningsfrekvens och vistelsetid. Om besökare landar på en webbplats och lämnar den strax därefter anser Google att webbplatsen är irrelevant. Om besökarna däremot stannar kvar ett tag signalerar det att webbplatsen tillhandahåller värdefull information.

 

Säkerheten på webbplatsen. Innefattar alla åtgärder för att skydda en webbplats och dess besökare från cyberattacker. Google prioriterar därför webbplatser som är säkrade med HTTPS. Under tiden markeras en webbplats utan en sådan som osäker och kommer med största sannolikhet att driva bort besökare. Eftersom säkerhet är en topprioritet för varje webbanvändare är det viktigt att lägga till ett SSL-certifikat på din webbplats.

 

 

Äntligen

Nu när du förstår hur Google hittar och kategoriserar sidor är det dags att titta närmare på hur hur man jobbar med SEO.

 

 

Hur gör man SEO?

Grattis! Du vet nu hur sökmotorer fungerar. Nu är det dags att lära dig hur man jobbar med SEO-marknadsföring. Att förstå det är en sak, men SEO kräver mycket handling och tid. Det är inte något du kan göra idag och förvänta dig att se resultat i morgon. SEO kräver dagliga åtgärder med målet att nå långsiktig framgång.

 

Man kan dela in SEO-metoder i tre kategorier

 

SEO tekniker

 

On-page SEO

Alla on-page SEO-strategier sker på din webbplats.
Detta är processen för att se till att innehållet på en webbplats är relevant för användarna. Innehållet omfattar rätt nyckelord eller fraser i rubrikerna och i huvudtexten, samt att varje sida innehåller metabeskrivningar, interna länkar inom webbplatsen och externa länkar till andra väletablerade webbplatser.

 

On page SEO

 

 

Sökordsanalys

Sökordsanalys är ofta utgångspunkten för SEO och innebär att man tittar på vilka sökord en webbplats redan rankas för, vilka sökord konkurrenterna rankar för och vilka andra sökord potentiella kunder söker efter. Att identifiera de termer som sökare använder i Googles sökning och andra sökmotorer ger vägledning om vilket befintligt innehåll som kan optimeras och vilket nytt innehåll som kan skapas.

 

Buyer Personas

En buyer persona är en halvt fiktiv representation av din ideala kund. För att kunna göra en korrekt sökordsanalys måste du först förstå dina bästa kunder. På så sätt kan du brainstorma ord och fraser som relaterar till din buyer personas behov, intressen, smärta, bekymmer och frågor om ett ämne. Detta kommer direkt att påverka din sökordsforskning och därmed ditt innehåll. Du måste ta hänsyn till vilka typer av sökningar din buyer persona gör och vilket innehåll de är intresserade av. Utifrån det kan du brainstorma en mängd relaterade nyckelord och teman. Sedan kan du använda ett nyckelordsverktyg för att se vilka ord som är livskraftiga och relevanta.

 

Texter

När potentiella nyckelord har identifierats kommer innehållsmarknadsföring in i bilden. Det kan handla om att uppdatera befintligt innehåll eller skapa helt nytt innehåll. Eftersom Google och andra sökmotorer lägger stor vikt vid högkvalitativt innehåll är det viktigt att undersöka vilket innehåll som redan finns där ute och skapa ett övertygande innehåll som ger en positiv användarupplevelse och som har en chans att rankas högre i sökmotorresultaten. Bra innehåll har också större chans att delas på sociala medier och locka till sig länkar.

 

 

Off-page SEO

 

Alla off-page SEO-strategier sker utanför din webbplats.
Denna teknik används för att förbättra en webbplats rankning genom aktiviteter utanför webbplatsen. Denna typ av verksamhet drivs till stor del av backlinks. Företag kan generera dessa genom partnerskap, marknadsföring i sociala medier och gästbloggande på andra webbplatser.

 

Länkar

Eftersom länkar från externa webbplatser (som kallas ”backlinks” i SEO-jargong) är en av de viktigaste rankingfaktorerna i Google. Det kan handla om att främja bra innehåll, nå ut till andra webbplatser och bygga upp relationer med webmasters, skicka in webbplatser till relevanta webbkataloger och få press för att locka till sig länkar från andra webbplatser.

 

Off page SEO

 

 

Teknisk SEO

Alla tekniska SEO-strategier sker bakom kulliserna på hemsidan.
Detta är en process där man utför aktiviteter när man bygger eller underhåller en webbplats för att förbättra SEO. Det har ofta inget att göra med det innehåll som finns på själva sidan. Några sätt att jobba med teknisk optimering är att ha en XML-sitemap, strukturera innehållet på ett sätt som är intuitivt för användarupplevelsen och förbättra webbplatsens prestanda – till exempel sidans laddningstider.

 

Semantisk markering (Schema)

En annan SEO-strategi som SEO-experter använder sig av är att optimera webbplatsens semantiska markering. Semantisk markering (t.ex. Schema.org) används för att beskriva innebörden bakom innehållet på en sida, t.ex. för att hjälpa till att identifiera vem som är författaren till ett innehåll eller ämnet och typen av innehåll på en sida. Användning av semantisk markering kan hjälpa till att få rich snippets som visas på sökresultatsidan, till exempel extra text, recensionsstjärnor och till och med bilder. Rich snippets har ingen inverkan på sökplaceringarna, men kan förbättra klickfrekvensen från sökningar, vilket resulterar i en ökning av organisk trafik.

 

 

Teknisk SEO

 

 

 

Lokal SEO

Lokal SEO är en utstickare, men ändå väldigt viktig del för lokala företag. Det är en aktivitet som syftar till att förbättra lokala företags synlighet i sökresultaten. När vi söker efter tex en flyttfirma så identifierar sökmotorerna vår plats genom vår IP-adress och presenterar relevanta sökresultat i närområdet. För att få en plats i lokala sökresultat är det nödvändigt att optimera din hemsida för lokal SEO.

Google presenterar lokala sökresultat med en karta följt av tre organiska sökresultat. När användarna till exempel söker efter ”restaurang” visas tre lokala företag tillsammans med ett utdrag av deras platser i Google Maps som de främsta resultaten i sökresultaten.

 

Lokal SEO

 

Om du vill att ditt företag ska synas i lokala sökresultat ska du vara uppmärksam på de olika aspekterna av lokal SEO

 

Google My Business-profil (GMB). Kartan som visas i de översta resultaten i Googles lokala sökning kommer från GMB-profiler. Du måste först skapa ett konto. Se till att fylla i korrekta och fullständiga uppgifter som namn, adress och telefonnummer eftersom dessa uppgifter kommer att fungera som rankingfaktorer. Dessutom rankar Google också en GMB-profil utifrån dess avstånd, framträdande och relevans för en sökfråga.

 

Lokal sökordsanalys. Om du gör det rätt kan du öka rankningen i sökresultaten genom att inkludera lokala nyckelord på dina sidor. Gör en lista över nyckelord som beskriver dina produkter eller tjänster och lägg sedan till platsbaserade modifieringar.

 

Lokaliserat innehåll. Lokaliserat innehåll som riktar sig till en specifik demografisk grupp kan hjälpa ditt företags webbplats att förbättra sin synlighet. Skapa lokalt relevant innehåll som uppfyller målgruppens efterfrågan. Från blogginlägg och guider till fallstudier och rekommendationer, se till att välja det som passar din företagsnisch.

 

Kundrecensioner. Recensioner visar att kunderna litar på ditt företag, och Google kommer att lägga märke till det. Börja därför uppmuntra dina kunder att lämna kommentarer. Du kan göra detta genom att skicka dem ett e-postmeddelande eller tillhandahålla en granskningssida. Eftersom Google även tar hänsyn till recensioner från tredje part ska du se till att övervaka dina online-omdömen.

 

 

 

Bästa SEO verktygen

Det finns hundratals verktyg för att förbättra, hantera och rapportera om SEO:s effektivitet. En del är gratis och en del inte. Men alla hjälper marknadsförare att undersöka nyckelord, utveckla strategier och mäta resultaten av att placera sig högre på SERP. Här är några vanliga SEO-verktyg som marknadsförare använder idag:

 

Bästa SEO verktyg

 

 

  • Semrush. Den här plattformen används för sökordsforskning och uppgifter om ranking på nätet. Den ger marknadsförare insikt i hur de utvecklar och underhåller nyckelordsstrategier. Semrush kan också användas för att mäta SEO-prestanda över tid.

 

  • Google Analytics och Search Console. Denna plattform ger realtidsdata om hur effektiv SEO är. I kombination med Googles Search Console kan marknadsförare övervaka webbplatstrafiken, optimera rankningar och fatta välgrundade beslut om hur en webbplats sökresultat ser ut.

 

  • Yoast SEO. För webbplatser som använder WordPress som CMS är Yoast SEO ett plugin som används för att förbättra optimeringen på sidan. Användarna kan definiera URL-slug, metabeskrivning och sidtitel. De kan också se hur innehållet på deras sida kan prestera i sökningar. En checklista med punkter finns tillgänglig så att användarna kan se till att deras sida är så optimerad som möjligt.

 

  • Ahrefs. Det här verktyget används för att granska webbplatser och tillhandahålla profiler för nyckelord, länkar och rankning. Det kan också identifiera vilka sidor som presterar bäst och vilka som behöver förbättras.

 

  • Google Trends. Det här verktyget söker efter innehållstrender i länder eller regioner i världen. Det hittar populära ämnen och långa nyckelord som är relaterade till dem. Det jämför också dessa trender över tid.

 

  • Mamma: Seriöst, fråga några äldre vad de hade sökt på för att hitta det du erbjuder så kommer du bli förvånad. Den ledande tankegången för utformningen av den här artikeln fick jag från min flickvän. Lyckligtvis så är hon inte lika gammal som min mamma, men ändå. Poängen är att när man är inne i sin bransch så kan det vara svårt att förstå hur andra hade gått tillväga för att hitta ens tjänster.

 

  • Konsulter. Även om konsulter inte direkt är ett verktyg att köpa eller använda gratis har de SEO-expertis som vissa företag saknar internt. Bra konsulter kan hjälpa till att utveckla rätt strategier, genomföra eller rekommendera en långsiktig plan. De kan också rapportera om mätvärdena för att fastställa framgången.

 

 

Mätning av SEO

Att sätta upp SEO-mål är en viktig del av varje SEO-strategi. Det är viktigt att fastställa SEO mål och att anpassa dem till dina övergripande affärsmål

 

Vad ska du mäta?

Även om det kan kännas som en mödosam uppgift att sätta upp mål kan mätning av dem verkligen hjälpa dig att göra framsteg med din SEO på lång sikt. Så vilka typer av saker bör du mäta?

  • Nyckelord
  • Trafik
  • Marknadsandel
  • Kännedom om varumärket
  • Offertförfrågningar

 

Mäta SEO mål

 

Exempel på SEO-mål

Här är tre exempel på SEO-mål som kan användas som vägledning för att sätta upp relevanta mål för ditt eget företag eller din egen webbplats:

  1. ”Flytta 50 % av våra 20 bästa sökord till Googles första sida inom nio månader.” Detta mål fokuserar på nyckelordsrankning.
  2. ”Förbättra vår organiska trafik med 20 % på årsbasis under tredje kvartalet och 25 % under fjärde kvartalet.” Detta mål är inriktat på att öka den organiska trafiken på webbplatsen.
  3. ”Öka vår SEO-marknadsandel från 3 % till 5 % under nästa år.” Detta mål är inriktat till att öka marknadsandelen.

 

 

Vanliga frågor om SEO-marknadsföring

 

Hur lång tid tar det för SEO att fungera?

SEO är inte en snabb väg till framgång. Du måste ha en långsiktig plan när det gäller SEO eftersom det kan ta mellan tre månader och ett år att rankas för de flesta sökord.

 

Vad är den viktigaste faktorn i SEO-marknadsföring?

Det finns ingen faktor som är viktigast eftersom alla är viktiga. Om jag skulle välja något som du bör fokusera på skulle det vara att tillhandahålla kvalitetsinformation.

 

Hur kan jag ranka högt snabbare på Google?

Det bästa sättet att rankas är att göra konsekventa insatser regelbundet. Detta innebär att bygga upp länkar till din webbplats, skapa nytt innehåll och uppdatera tidigare innehåll. Att göra detta dag efter dag kommer att ge de resultat du vill ha.

 

Kan jag ranka högt utan SEO?

Naturligtvis finns det situationer där företag har tur, men det beror sannolikt på att de erbjuder något som många andra inte gör eller att det är väldigt svag konkurrans.

 

 

 

Sammanfattning

 

Nu vet hur SEO fungerar

Jag hoppas att du fick ut mycket av den här guiden. Det viktigaste att komma ihåg om SEO är att det inte finns några genvägar. Du måste göra saker och ting på rätt sätt och göra det lilla extra, för det är så du kommer att ranka högre och skapa fler affärer.

 

Om du kommit såhär långt så vill jag gratulera dig till insatsen. Jag uppskattar att jag fick ta ett par några minuter av ditt liv och jag hoppas verkligen att det var värt din tid. Om du tycker att denna artikeln var hjälpsam och insiktsfull så hjälp gärna någon annan genom att dela denna artikeln. Dock inte dina konkurrenter. Om de frågar dig vad som hänt att det går så bra för dig så bara säg till dem ”if you build it they will come”.

 

Behöver du hjälp med SEO?

Svensk Mediabevakning är en SEO-byrå som har många års erfarenhet av att SEO optimera kundernas webbplatser för att göra dem mer attraktiva för sökmotorerna och därmed ranka högre på Google. Kontakta oss på idag för att diskutera hur vi kan optimera din webbplats med en skräddarsydd SEO-plan. Vi jobbar med företag i hela sverige, däribland: SEO Stockholm | SEO Göteborg | SEO Malmö | SEO Lund | SEO Helsingborg | SEO Halmstad | SEO Örebro | SEO Borås | SEO Kristianstad | SEO Kalmar | SEO Växjö | SEO Varberg | SEO Uppsala | SEO Jönköping | SEO Linköping