...

Ta kunder från dina konkurrenter – Konkurrentanalys

Översikt

Detta är del 3 av vår SEO kursVad är SEO | Sökordsanalys | Konkurrentanalys | On page | Off Page | Teknisk SEO | Lokal SEO

 

Konkurrentanalyser

 

Du känner din publik. Du tror att du känner dina konkurrenter. Men vet du verkligen vem din målgrupp är och vad de letar efter?

En omfattande SEO-konkurrensanalys är nyckeln till att förstå inte bara vem din målgrupp är, utan också hur du kan nå dem och nå dem på en djupare nivå.

För att få bästa möjliga kontakt med dina målkunder är det viktigt att förstå vad dina konkurrenter gör – och hur du kan göra det bättre.

I det här inlägget diskuterar vi vilka mätvärden du bör titta på, vilka de bästa knepen är och vilka vanliga misstag du bör undvika.

 

 

Vad är SEO konkurrensanalys?

Konkurrensanalys är en process där man identifierar och bedömer konkurrenternas styrkor och svagheter för att få en konkurrensfördel. Med andra ord handlar det om att hålla koll på konkurrenterna! I en tid av SEO och sociala medier kan det vara avgörande för dina marknadsföringskampanjer.

 

 

Några viktiga strategier för att använda konkurrentanalyser på ett effektivt sätt är följande:

  1. Spårning av aktivitet i sociala medier
  2. Analysera trafikmönster på webbplatsen
  3. Studera recensioner och feedback från kunderna

 

 

Och hur kan du spåra dina konkurrenters aktivitet på nätet? Du kan använda specialiserade konkurrensanalysverktyg som Surfer för att få reda på vad dina konkurrenter gör.

Låt oss till exempel säga att du arbetar för IKEA och vill att dina produkter ska visas för sökordet ”lampskärmar för sovrum”.

Det första steget i processen är att kontrollera hur din webbplats står sig i förhållande till de högst rankade webbplatserna i SERP.

 

 

 

Är det inte superenkelt att göra en snabb jämförelse?

Med dessa verktyg till ditt förfogande kan du göra konkurrentanalysen till ett kraftfullt verktyg för att förstå din målgrupp och få kontakt med dem på en djupare nivå.

 

 

Konkurrensanalys: Varför är det viktigt?

SEO-konkurrensanalys är en viktig del av en framgångsrik SEO-strategi. Genom att analysera dina konkurrenter och de strategier de använder för att öka sina sökmotorplaceringar kan du få värdefulla insikter om vilka taktiker och strategier som kommer att fungera för din egen webbplats.

Oavsett om du precis har börjat med din verksamhet eller om du har konkurrerat inom din bransch i flera år är SEO-konkurrentanalys ett kraftfullt verktyg som hjälper dig att ligga steget före.

Här är fyra anledningar till varför ditt företag behöver en konkurrentanalys:

 

 

  1. För att förstå ditt branschlandskap

För att lyckas i någon bransch är det viktigt att ha en djup förståelse för konkurrenssituationen.

SEO-konkurrensanalys hjälper dig att identifiera de största konkurrenterna i din bransch och förstå deras marknadsandelar, innehållsstrategi, prisstrategi, nyckelprodukter samt styrkor och svagheter.

 

Denna kunskap ger dig en bättre grund för att utveckla din egen marknadsföringsstrategi och öka dina chanser att bygga upp ett framgångsrikt företag.

 

 

  1. För att hålla dig uppdaterad om branschens trender

Världen förändras och utvecklas ständigt och det kan vara svårt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna i branschen.

SEO-konkurrensanalyser gör det möjligt för dig att hålla dig uppdaterad om de senaste förändringarna och utvecklingen inom din bransch så att du kan göra anpassningar i din egen verksamhet i enlighet med detta.

 

 

  1. Identifiera nya möjligheter

Genom att studera dina konkurrenters strategier för innehållsmarknadsföring kan du identifiera nya möjligheter för din egen verksamhet.

Om du till exempel märker att en konkurrent får mycket trafik på ett blogginlägg som handlar om ett ämne som du inte har skrivit om, kan du lägga till det på din prioriteringslista.

Med Surfer kan du till och med hitta flera nyckelordskluster för en fras som du anger.

Här är resultaten för sökordet ”klockor för män”.

 

 

 

  1. Förbättra dina marknadsföringskampanjer

Konkurrensanalyser kan också hjälpa dig att förbättra effektiviteten i dina marknadsföringskampanjer. Genom att förstå hur dina konkurrenter når sina kunder kan du anpassa dina egna kampanjer så att de blir mer effektiva.

Genom att hålla ett öga på dina konkurrenters kampanjer kan du dessutom snabbt reagera på eventuella förändringar eller nyutveckling.

 

 

Vem bör genomföra en SEO-konkurrensanalys?

Det råder ingen tvekan om att SEO-konkurrensanalyser är viktiga för företag i alla branscher. Sökmotoroptimering är ett komplext och ständigt föränderligt område, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad om de senaste trenderna och utvecklingen.

För vissa företag är dock en SEO-konkurrentanalys absolut nödvändig.

Här är fyra typer av företag som definitivt bör prioritera SEO-konkurrensanalyser:

 

 

  1. E-handelsföretag

E-handelsföretag är starkt beroende av söktrafik för att driva försäljning och intäkter. Utan en stark SEO-strategi hamnar de snabbt på efterkälken i förhållande till konkurrenterna.

Genom att regelbundet analysera SEO-konkurrenter kan e-handelsföretag hålla koll på de senaste trenderna och se till att de alltid ligger steget före.

 

 

  1. Lokala företag

Lokala företag måste vara synliga i sökresultaten för sitt område. Om de inte är det förlorar de potentiella kunder.

SEO-konkurrensanalyser kan hjälpa lokala företag att spåra sina framsteg och se till att de rankas högt för relevanta sökord.

 

 

  1. Företag med mycket konkurrens

Om ett företag har mycket konkurrens är det särskilt viktigt att sticka ut. SEO-konkurrensanalys kan hjälpa företag i konkurrensutsatta branscher att hålla koll på konkurrenternas strategier och göra nödvändiga justeringar för att ligga steget före.

 

 

  1. Företag med begränsade resurser

För företag med begränsade resurser kan SEO-konkurrentanalyser vara ett ovärderligt verktyg. Den kan hjälpa dem att identifiera områden där de behöver fokusera sina ansträngningar och fördela sina resurser därefter.

 

 

Vilka faktorer bör du titta på för SEO-konkurrensanalys?

Om du inte använder konkurrensanalys som en del av din SEO-strategi missar du en stor möjlighet att ligga före konkurrenterna.

Genom att hålla ett öga på dina konkurrenters webbplatser och din totala närvaro på nätet kan du ligga steget före och se till att dina egna SEO-insatser alltid ligger i framkant.

När du gör en konkurrensanalys av dina direkta och indirekta konkurrenter är detta några av de saker du bör titta på:

 

 

  1. Nyckelord: Vilka nyckelord är de inriktade på? Rankar de för några nyckelord som du inte gör? Om så är fallet, varför?
  2. Innehåll: Vilken typ av innehåll producerar de? Är det bättre än ditt? Om så är fallet, på vilket sätt?
  3. Länkar: Vem länkar till deras webbplats och vad är deras domänbehörighet? Kan du få länkar från samma källor?
  4. Sociala medier: Hur använder de sociala medier för att marknadsföra sin webbplats? Vilka strategier använder de som du kan lära dig av?
  5. Teknisk SEO: Titta efter trasiga länkar, duplicerat innehåll, webbplatsens hastighet, mobilanpassning, webbplatsens struktur, URL-struktur med mera.

 

 

Hur man gör en konkurrensanalys för SEO: 6 tips som du bör ta del av

Det går inte att förneka att en konkurrensanalys för SEO kan vara skrämmande. Var ska man trots allt börja? Som tur är har vi allt som behövs.

Här är sex tips för att du ska kunna börja på din resa mot att bli en mästare på konkurrensanalyser inom SEO:

 

 

  1. Välj rätt konkurrenter

Det första steget i en bra strategi för SEO-konkurrensanalys är att välja rätt direkta konkurrenter. Du kan inte bara välja de tre första resultaten på Google – du måste välja konkurrenter som liknar dig när det gäller storlek, produktutbud och målmarknad.

Du vill också fokusera på de företag som ligger närmast din egen verksamhet. Om du har en liten e-handelsbutik som säljer damkläder kanske du vill jämföra din webbplats med några andra små e-handelsbutiker som säljer damkläder, men din direkta konkurrent skulle inte vara ett stort varuhus.

 

 

Med andra ord, i stället för att rikta in dig på stora namn som Amazon eller Walmart bör du försöka hitta mindre nischade aktörer som kan erbjuda mer specialiserade produkter eller tjänster som är relevanta för din bransch eller målgrupp. På så sätt säkerställer du att du jämför äpplen med äpplen och inte äpplen med apelsiner.

Du kan dock inte ignorera de som dominerar SERP. Du bör inkludera dem i din lista över indirekta konkurrenter även om de är mycket större i storlek.

Ett enkelt sätt att ta reda på vilka dina konkurrenter är, är genom sökordsrankningar. För ett visst nyckelord kan du kontrollera det via Surfer’s Audit genom att lägga till en webbplats länk. Dessutom kan du kontrollera alla de främsta organiska konkurrenterna för ett valt sökord.

 

 

  1. Gör en analys av nyckelordsgapet

Om du vill att din webbplats ska skilja sig från konkurrenterna och hamna högst upp i Google-resultaten måste du göra en analys av nyckelordsgapet. Denna process innebär att man tittar på nyckelord som ofta används av konkurrerande webbplatser.

Genom att förstå vilka sökord som dina direkta konkurrenter riktar in sig på kan du identifiera områden där det finns luckor som du kan fylla – t.ex. genom att själv använda dessa sökord eller genom att styra användarna till dem med hjälp av användbara resurssidor eller strategier för länkbyggande.

 

 

  1. Gör en analys av Google SERP

Att analysera konkurrenternas innehåll kan vara ett bra sätt att få insikt i sökarens avsikt bakom vissa termer och fraser.

Genom att ta en titt på vad dina konkurrenter rankar för (och varför) kan du bättre förstå sökarens behov och utveckla innehåll som uppfyller dessa behov på ett effektivare sätt.

Först och främst: Vad är sökintention? Det är det underliggande motivet bakom varför någon söker efter något på internet.

Det finns fyra huvudtyper av sökintention. Låt oss ta en titt på dem i detalj.

 

 

Sökintention för navigering

Navigatorisk sökintention är när en användare letar efter en specifik webbplats eller webbsida. Den här typen av avsikt indikeras vanligtvis av nyckelord som innehåller webbplatsens eller varumärkets namn, till exempel ”Facebook” eller ”YouTube”.

 

 

Informationssökningsintention

Informationssökning är när en användare söker information om ett visst ämne. Det kan vara allt från att ta reda på väderprognosen till att söka efter en ny bil. När det gäller SEO kan optimering för informationssökning vara ett utmärkt sätt att få trafik till din webbplats.

 

 

Det bästa sättet att optimera för informationssökning är att skapa innehåll som är informativt och relevant för användarens fråga. Detta innebär att skapa innehåll som täcker alla grunder för vad användaren söker och göra det på ett sätt som är lätt att förstå och smälta.

 

 

Avsikten med transaktionell sökning

Transaktionsrelaterade sökningar är sökningar där användaren vill vidta en specifik åtgärd, t.ex. köpa en produkt eller boka en tjänst. Om ditt företag erbjuder något som kan köpas eller bokas online måste din webbplats visas i sökresultaten för relevanta transaktionsnyckelord.

Låt oss till exempel säga att du driver ett hotell. En potentiell kund kan söka efter ”boka hotellrum i San Francisco” om han eller hon vill göra en bokning. Om din hotellwebbplats inte visas i sökresultaten för detta sökord går du miste om en hel del affärer.

 

 

Det räcker dock inte att bara rankas för transaktionsnyckelord. Din webbplats måste också optimeras för att omvandla sökare till kunder. Det innebär att du måste ha ett användarvänligt bokningssystem och tillhandahålla all information som potentiella kunder behöver för att fatta ett beslut.

 

 

Kommersiell utredning Sökning av avsikt

Den här typen av sökningar görs för att ta reda på mer om ett företag eller en produkt innan man gör ett köp och kan vara ovärderliga för företag som vill förbättra sina försäljnings- och marknadsföringsinsatser.

 

Genom att förstå vad folk söker efter när de överväger att köpa något kan du bättre rikta din annonsering och se till att din webbplats visas för potentiella kunder vid rätt tidpunkt.

 

 

Som du kan se kräver varje typ av sökintention olika innehåll för att tillfredsställa sökaren. En person som vill köpa en ny bil kommer till exempel inte att vara nöjd med en artikel om bildesignens historia – han eller hon söker information om vilka bilar som finns tillgängliga för närvarande och var man kan få det bästa priset.

 

Genom att förstå de olika typerna av sökintention kan du skapa innehåll som bättre uppfyller målgruppens behov och ökar dina chanser att placera dig högt i SERP.

Var uppmärksam på vilken sökintention dina konkurrenter har. Utifrån det kan du bygga din egen innehållsstrategi.

 

 

  1. Gör en analys av backlänkar

Analys av backlänkar är en process där man undersöker och bedömer de inkommande länkar som pekar på en webbplats. Genom att analysera dessa länkar kan du få värdefulla insikter om dina konkurrenters SEO-strategier – bland annat vilka typer av innehåll de skapar, vilka taktiker för länkbyggande de använder och hur effektiv deras backlinkprofil är.

När du analyserar dina konkurrenters backlinks bör du vara uppmärksam på följande saker:

  1. Totalt antal backlinks
  2. Domänbehörighet för de webbplatser som är länkade
  3. Länkarnas övergripande relevans

 

 

  1. Prioritera nyckelord med hög avkastning på investerat kapital

Om du vill ta över de bästa platserna i SERP är det en bra idé att börja prioritera mer värdefulla sökord för din målgrupp! Fördelen med att fokusera på ROI-värdiga nyckelord är att de bidrar till att driva mer trafik och konverteringar än annat innehåll.

Det beror på att dessa termer vanligtvis söks oftare, vilket leder till en högre grad av engagemang från tittare som är redo att göra ett köp eller anmäla sig till din tjänst.

 

Så i stället för att slösa tid på att skriva innehåll som inte kommer att gynna din webbplats på något meningsfullt sätt, bör du fokusera på att välja nyckelord av hög kvalitet som kommer att göra hela skillnaden när det gäller att placera dig väl i sökmotorerna.

Nyckelord med hög avkastning är vanligtvis också mycket konkurrensutsatta. Det är troligt att dina konkurrenter riktar in sig på dessa nyckelord genom sitt innehåll.

 

 

  1. Skapa en rapport om SEO-konkurrensanalys

För att skapa en SEO-konkurrentanalysrapport måste du samla in data om dina konkurrenters webbplatser. Detta kan göras med hjälp av flera olika verktyg, bland annat Surfer, Google AdWords Keyword Planner och Moz Open Site Explorer.

 

 

När du väl har dessa data kan du börja analysera dem för att identifiera mönster och trender. Din rapport bör innehålla alla de viktiga faktorer som vi diskuterade i föregående avsnitt.

Genom att göra en SEO-konkurrensanalys kan du förbättra din egen webbplats placering genom att identifiera de områden där du behöver förbättra dig. Du kan också titta på olika svagheter och styrkor mellan dig och dina direkta konkurrenter.

 

 

Detta kan hjälpa dig att ligga före konkurrenterna och få mer trafik till din webbplats. Om du inte vet hur du ska börja kan du leta efter en gratis mall för konkurrensanalys på nätet. De är lätt tillgängliga. Se bara till att den innehåller de viktiga faktorer som behövs för en konkurrensanalys.

 

 

5 vanliga misstag som du bör undvika när du gör en konkurrensanalys för SEO

Konkurrensanalys av SEO är en knepig sak. För att konkurrera om de främsta platserna i Googles sökresultat behöver du både kvalitetsinnehåll och teknisk kompetens.

Många företag gör dock vanliga misstag när de utför sina konkurrensanalyser för SEO. Här är fem av de vanligaste:

 

 

  1. Att inte ha ett tydligt definierat mål eller en målgrupp

Ett annat vanligt misstag är att inte ha ett tydligt definierat mål eller en målgrupp för din konkurrensanalys. Detta kan hindra dina ansträngningar från början och hindra dig från att få genomslag på sökresultatsidorna.

För att säkerställa att du har störst framgång med din konkurrensanalys är det viktigt att definiera vad du försöker uppnå – oavsett om det handlar om att öka trafiken, minska avvisningsfrekvensen eller öka konverteringarna… Vad det än är!

När du väl har definierat detta kan du bygga en strategi kring ditt mål och öka sannolikheten för att du ska bli mer synlig på nätet.

 

 

  1. Att inte lägga ner tid på det

Att genomföra en konkurrensanalys tar tid – det går inte att komma runt det. Många företag försöker dock ta genvägar i processen genom att hoppa över steg eller genom att inte anstränga sig tillräckligt.

Detta leder ofta till undermåliga resultat och kan innebära att du missar viktiga möjligheter att förbättra din ranking.

 

 

  1. Du följer inte upp dina framsteg

Ett av de vanligaste misstagen är att inte följa dina egna framsteg. Det är lätt att fastna i att övervaka konkurrenterna och tappa bort sina egna mål och framsteg ur sikte. Se till att du håller koll på dina egna SEO-insatser så att du kan se hur du ligger till i förhållande till dina konkurrenter.

Detta är viktigt eftersom du måste kunna se hur dina ansträngningar lönar sig och om de hjälper dig att avancera i rankingen.

 

 

  1. Du kontrollerar inte vad dina konkurrenter gör utanför webbplatsen.

När du gör en konkurrensanalys är det viktigt att du inte bara tittar på vad dina fem största konkurrenter gör på sina webbplatser – du bör också titta på hur de marknadsför sitt innehåll och bygger upp sin publik utanför webbplatsen.

Är de aktiva på sociala medier? Har de en e-postlista som du kan utnyttja eller starka partnerskap med andra företag?

Om så är fallet kan dessa kanaler vara värda att utforska som en del av dina egna marknadsföringsinsatser. Kom bara ihåg att du måste övervaka mer än bara dina konkurrenters SEO-aspekter på sidan för att kunna konkurrera effektivt.

 

 

  1. Ingen mobilspecifik analys

Fler och fler använder mobila enheter för att komma åt internet, så det är viktigt att din webbplats är optimerad för mobila användare.

Det innebär inte bara att du måste ha en responsiv design utan också att ditt innehåll laddas snabbt på mobila enheter och att det är lätt att navigera på dina sidor på en mindre skärm.

Många företag gör misstaget att anta att deras webbplats för datorer automatiskt är optimerad för mobiler – men så är inte alltid fallet.

 

Som en del av din konkurrensanalys bör du se till att kontrollera hur dina konkurrenters webbplatser ser ut och fungerar på mobila enheter och på stationära datorer. På så sätt får du en bra uppfattning om var du behöver förbättra dig för att bättre kunna konkurrera med mobila användare.

 

För en snabb mobilspecifik analys av dina konkurrenters webbplatser kan du använda Googles Test My Site.

 

 

 

Vilka är de bästa verktygen för konkurrensanalys?

Det finns många bra verktyg där ute som kan hjälpa dig med din SEO-konkurrensanalys – men vilka är de bästa? Det beror på ett antal faktorer, bland annat vilken typ av analys du vill göra, vilken detaljnivå du behöver och hur mycket du är villig att spendera.

I det här avsnittet har vi inkluderat gratis och betalda verktyg för konkurrensanalys. Oavsett om du är amatör eller professionell hittar du en matchning här:

 

  1. Surfer
  2. SEMrush
  3. SpyFu
  4. Liknande webb
  5. Ahrefs
  6. Hootsuite
  7. Sprout Social
  8. Moz
  9. Google Nyckelordsplaner

 

Några vanliga användningsområden för verktyg för konkurrensanalys är sökordsforskning, länkbyggande och innehållsoptimering. Om du har ett specifikt användningsområde i åtanke, se till att leta efter ett verktyg som erbjuder dessa funktioner. Annars kommer du sannolikt att bli besviken på resultaten.

Tänk på att det finns många kostnadsfria alternativ, men att de kanske inte erbjuder samma funktioner som de betalda alternativen. Om du menar allvar med konkurrensanalys är det värt att investera i ett verktyg som ger dig de bästa möjligheterna att lyckas.

 

 

Vanliga frågor om konkurrentanalys

 

 

  1. Hur bestäms SEO-konkurrenter?

Dina direkta SEO-konkurrenter är de som liknar dig när det gäller produktutbud, målmarknad och storlek. Vanligtvis är de företag som är i linje med din verksamhet.

Dessutom måste du också ta hänsyn till de konkurrenter som rankas högst upp i SERP, även om de är större i storlek.

 

 

  1. Varför är konkurrensanalys viktig för SEO?

Konkurrensanalyser är viktiga för SEO eftersom de gör det möjligt för dig att förstå vad dina konkurrenter gör och hur de rankas i sökmotorerna.

Denna information kan användas för att förbättra din egen SEO-strategi och taktik. Dessutom kan en konkurrensanalys hjälpa dig att identifiera möjligheter att utnyttja och svagheter att undvika.

 

 

  1. Hur används konkurrentanalys i digital marknadsföring?

Konkurrensanalys är en viktig del av digital marknadsföring. Genom att förstå vad dina konkurrenter gör kan du utveckla strategier för att ligga steget före och bättre betjäna din målgrupp.

Du kan också utforma en effektivare SEO-strategi för att öka din närvaro på nätet och förbättra din ranking.

 

 

  1. Hur analyserar man konkurrenter gratis?

Du kan analysera dina SEO-konkurrenter gratis med hjälp av specialiserade verktyg som Google Trends, BuzzSumo, SpyFu och andra.

 

 

  1. Vilka är de vanligaste misstagen som marknadsförare gör när de gör konkurrensanalyser?

 

 

Här är några vanliga misstag som marknadsförare gör när de gör konkurrensanalyser:

  1. Att inte ha definierade mål.
  2. Inte lägga ner tillräckligt med tid
  3. Inte följa upp framstegen
  4. Du kontrollerar inte vad konkurrenterna gör utanför webbplatsen.
  5. Att inte uppmärksamma mobilanpassning

 

 

Är du redo att genomföra en konkurrensanalys av SEO?

På SEO-området är konkurrensen hård. Och oavsett vilken bransch du är verksam inom finns det alltid utrymme för förbättringar när det gäller din webbplats placering i sökmotorerna.

Genom att förstå vad dina konkurrenter gör kan du anpassa och förbättra dina egna strategier för att ligga steget före. Om du vill ha en konkurrensfördel gentemot dina konkurrenter bör du börja göra en grundlig konkurrensanalys redan i dag!

Har du några frågor om SEO konkurrensanalys? Skriv gärna ett mejl till oss. Jag svarar gärna på dem åt dig!

 

Behöver du hjälp med SEO?

Svensk Mediabevakning är en SEO-byrå som har många års erfarenhet av att SEO optimera kundernas webbplatser för att göra dem mer attraktiva för sökmotorerna och därmed ranka högre på Google. Kontakta oss på idag för att diskutera hur vi kan optimera din webbplats med en skräddarsydd SEO-plan. Vi jobbar med företag i hela sverige, däribland: SEO Stockholm | SEO Göteborg | SEO Malmö | SEO Lund | SEO Helsingborg | SEO Halmstad | SEO Örebro | SEO Borås | SEO Kristianstad | SEO Kalmar | SEO Växjö | SEO Varberg | SEO Uppsala | SEO Jönköping | SEO Linköping