Detta är del 6 av vår SEO kurs: Vad är SEO | Sökordsanalys | Konkurrentanalys | On page | Off Page | Teknisk SEO | Lokal SEO
I dagens digitala värld är SEO attraktivt för företag eftersom en ökad positionering, räckvidd och synlighet för ditt varumärke i Google Search ofta leder till betydande tillväxt och marknadsföringsframgångar.
Det är dock svårare att uppnå dina mål för sökresultatet i dag eftersom Googles algoritm har blivit så komplex och intuitiv att sökmotorn nu ser långt bortom vad som finns på dina webbsidor när den bestämmer hur de ska rankas i sökresultaten.
För att få en bra placering i sökresultaten måste ditt digitala innehåll produceras med en kombination av teknisk expertis inom webbutveckling, en strategisk förståelse för hur olika marknadsföringskanaler samverkar för att leda potentie
lla kunder till din webbplats på ett organiskt sätt och webbdesignkunskaper för att skapa landningssidor som omvandlar webbplatsbesökare till ledtrådar och försäljning.
Naturligtvis är det här mycket olika discipliner som kräver ett genomtänkt och tydligt tillvägagångssätt, men för att hjälpa dig att förstå vad som krävs för att kunna prestera i Google Search framöver.
Vad är teknisk SEO?
Teknisk SEO avser hur din webbplats är utformad för att hjälpa sökmotorerna att söka igenom, tolka och indexera dina sidor, och hur din webbplats ger besökarna den bästa användarupplevelsen. Till skillnad från innehållsmarknadsföring är komponenterna i teknisk SEO kodbaserade och kräver ofta en erfaren webbutvecklare för testning och genomförande. Våra tekniska SEO-tjänster förbättrar din webbplats prestanda.
Vad omfattar teknisk SEO?
Teknisk SEO omfattar många olika aktiviteter, men de viktigaste komponenterna i teknisk sökoptimering för webbplatser är följande:
Optimering av sidans hastighet
Hastigheten och laddningstiden för dina webbsidor är mycket viktiga för användarupplevelsen och SEO, eftersom det är mer sannolikt att användare överger webbplatser med långsam laddning. Dessutom kommer Googles uppdatering Page Experience år 2021 att leda till att långsammare webbplatser bestraffas med sämre placeringar. Du kan förbättra sidans laddningstider genom att komprimera filer, optimera dina bilder, cachelagra data och begränsa omdirigering av länkar.
Strukturerade uppgifter
Genom att implementera strukturerade data som schemamärkning utnyttjar du kraften i den semantiska webben genom att hjälpa sökmotorer som Google att tolka sammanhanget för de ord och medier som används på din webbplats, vilket ökar dina chanser till höga sökplaceringar. Google förlitar sig också på strukturerade data för att återge ditt innehåll som rika sökresultat, även kallade ”featured snippets”.
Robots.txt-filer
En textfil som finns i rotkatalogen på din webbplats, ”robots.txt”, är en uppsättning instruktioner som talar om för sökmotorerna vad de får och inte får söka på din webbplats. Du kan förbjuda sidor med lågt värde, dubbla sidor och annat innehåll som du inte vill ha indexerat för att spara din ”crawlbudget”, vilket är den tid som sökmotorerna avsätter för att crawla hela webbplatser. Om du hjälper crawlarna att navigera effektivare på webbplatsen och ignorerar oviktiga sidor kan det i slutändan förbättra din ranking.
Meta Robots-taggar
I likhet med robots.txt använder meta-robotstaggen attributet ”content=” för att tala om för crawlers att de inte ska indexera en sida (”NoIndex”) och/eller följa någon av sidans länkar (”NoFollow”). Observera att nofollow-kommandot gäller hela sidan. Lägg till attributet rel=”nofollow” i en ankartagg för att inte följa enskilda länkar.
Sitemaps
Webbplatskartor innehåller en lista över alla sidor på en webbplats, tillsammans med några viktiga uppgifter om dessa sidor. Sökmotorer använder sitemaps för att hitta sidor och för att avgöra hur ofta de ska gå igenom en webbplats. Alla sidor som du vill ska visas i SERPs bör finnas med i din sitemap. Googlebot crawler kommer snart att vara tillräckligt avancerad för att inte kräva sitemaps, men även då är det klokt att ha en sådan publicerad på din webbplats.
Mobiloptimerad responsiv design
Webbplatser som använder responsiv design via den mobila visningsfönstret har större sannolikhet att ses som ”mobilanpassade” av sökmotorerna. Responsiv design anpassar en webbplats till enhetens skärm, vilket ger en bättre mobil användarupplevelse. Detta eliminerar behovet av att skapa alternativa versioner av din webbplats som serveras baserat på user-agent, vilket innebär ännu mer tid och pengar för ditt utvecklingsteam.
Webbplats och informationsarkitektur
Webbplatsarkitektur avser den struktur som organiserar och levererar innehållet på din webbplats, medan informationsarkitektur avser organisationen av innehållet inom denna struktur. Detta omfattar hierarkin av sidor där användarna hittar innehållet samt den tekniska programmeringen som gör att sökmotorbotar kan söka igenom dina sidor. Webbplatsarkitekturer som är optimerade för SEO är attraktiva och effektiva för robotar att kryssa.
Digital tillgänglighet
Webbtillgänglighet handlar om att göra relevant innehåll och bilder mer lättillgängliga för användare med funktionshinder. Vad många marknadsförare kanske inte vet är att tillgänglighet kan ha stora positiva effekter på SEO eftersom tillgängligt innehåll och SEO-optimerat innehåll båda är maskinläsbara. Sökmotorer och hjälpmedel (t.ex. skärmläsare) är ganska lika varandra när det gäller hur de läser och navigerar på din webbplats.
Fastställande av trasiga länkar
Trasiga länkar är länkar som returnerar ett 404-fel när man klickar på dem, i stället för att navigera till en ny sida, eftersom destinationen inte finns. Några av de vanligaste orsakerna till att trasiga länkar inte fungerar är följande:
-
- Webbplatsen är inte längre tillgänglig.
- Den aktuella webbsidan flyttades utan att en omdirigering lades till.
- Webbplatsens URL-struktur ändrades.
Användning av säkra webbservers
Secure Sockets Layer – eller ”SSL” – är en säkerhetsteknik som skapar en krypterad länk mellan en webbserver och en webbläsare. Det är ganska lätt att upptäcka en webbplats som använder SSL: webbadressen börjar med ”https” (https://[webbplats]) i stället för ”http” (http://[webbplats]).
Varför är teknisk SEO viktigt?
Med undantag för faktorer för sidupplevelse är de flesta aspekter av teknisk SEO inte några egna rankingfaktorer. Om allt är lika, kommer en webbplats med en robots.txt-fil inte nödvändigtvis att vara bättre rankad än en webbplats som saknar en sådan. Så varför ska du lägga all denna tid på att arbeta med en typ av SEO som inte garanterat kommer att ge dig en ökning i SERPs?
Svaret: För att teknisk SEO fortfarande kan ha en stor inverkan på din ranking, inklusive din förmåga att överhuvudtaget få sidorna på din webbplats indexerade.
Bevara krypgrundens budget
Faktum är att utan en robots.txt-fil eller sitemap kan Googlebot slösa bort all sin budget för att försöka komma åt saker som bilder eller videor. Om du inte använder kanoniska webbadresser kan personer som länkar alternativa versioner av en sida minska din webbplats länkvärde. Om du inte har strukturerade data kommer din kunskapspanel inte heller att se särskilt robust ut i Google SERP.
Utvalda snuttar och röstsökningar
Utan teknisk SEO i form av strukturerad data eller schemamärkning blir det svårare för sökmotorerna att kontextualisera innehållet på din webbplats på ett sätt som motiverar dem att placera dig som ett framträdande sökresultat, ofta kallat ”featured snippets” eller ”rich text snippets” eftersom de är mer synliga och framträdande än andra sökresultat. Att vinna dessa kan leda till en enorm ökning av varumärkets synlighet och klick till din webbplats, för att inte nämna att de är avgörande för att vinna röstsökningar, som är en alltmer populär form av sökning på nätet.
Användarcentrerade KPI:er
Teknisk SEO handlar inte om att förbättra koden för dess egen skull – förutom att göra din webbplats mer lätt att hitta och indexera är den allmänna tanken med alla bästa metoder för teknisk SEO att höja den övergripande kvaliteten på din webbplats användarupplevelse. När det görs på rätt sätt innebär det att användarna stannar längre på din webbplats, att fler webbplatser länkar till den och att en större andel av besökarna konverterar – vilket är signaler för sökrankning som är viktiga för Google.
Om du inte genomför teknisk SEO kommer din webbplats inte att nå särskilt långt hos Google om du inte tillämpar teknisk SEO. Det är dåliga nyheter för företagets tillväxt och varumärkeskännedom när så många människor instinktivt går till Google Search för att lära sig mer om dig, även om de kanske ser eller hör om dig på andra ställen, även offline.
Behöver du hjälp med SEO?
Svensk Mediabevakning är en SEO-byrå som har många års erfarenhet av att SEO optimera kundernas webbplatser för att göra dem mer attraktiva för sökmotorerna och därmed ranka högre på Google. Kontakta oss idag för att diskutera hur vi kan optimera din webbplats med en skräddarsydd SEO-plan. Vi jobbar med företag i hela Sverige, däribland: SEO Stockholm | SEO Göteborg | SEO Malmö | SEO Lund | SEO Helsingborg | SEO Halmstad | SEO Örebro | SEO Borås | SEO Kristianstad | SEO Kalmar | SEO Växjö | SEO Varberg | SEO Uppsala | SEO Jönköping | SEO Linköping