...

Bli hittad av lokala kunder – Lokal SEO

Översikt

Detta är del 7 av vår SEO kursVad är SEO | SökordsanalysKonkurrentanalys | On page | Off Page | Teknisk SEO | Lokal SEO

 

Om du vill få en högre placering i lokala sökningar måste din webbplats optimeras. I den här guiden går vi igenom hur du optimerar din webbplats för lokal SEO. Vi ger tips om hur du förbättrar din webbplats titeltaggar och metabeskrivningar samt diskuterar andra viktiga delar av SEO som backlinks och innehållsmarknadsföring. Genom att följa vår guide kan du se till att din webbplats syns när användare gör en sökning efter företag i deras närhet.

 

Vad är lokal SEO?

 

Lokal SEO är en metod för att optimera en webbplats för att öka trafiken, leads och varumärkeskännedom från lokala sökningar. Det står för sökmotoroptimering för lokala företag. Den största skillnaden mellan lokal SEO och traditionell SEO är att traditionell SEO fokuserar på att optimera för nationella eller globala sökresultat, medan lokal SEO specifikt riktar sig till sökare i ett visst geografiskt område. För att förbättra synligheten i lokala sökresultat måste företag fokusera på att skapa lokalt innehåll, optimera sina profiler i sociala medier och bygga upp citeringar från webbplatser av hög kvalitet.

 

Optimera din webbplats för lokal SEO – en checklista

 

Lokal SEO är processen för att göra din webbplats och din närvaro online mer synlig för lokala sökmotorscrollers. Detta kommer att resultera i högre placeringar för din webbplats på relevanta lokala resultatsidor och ökad trafik. Det finns ett antal sätt att optimera din webbplats för lokal SEO, och i följande avsnitt får du lära dig allt du behöver veta.

 

Steg 1: Se till att din webbplats är välstrukturerad och lätt att navigera.

Det är viktigt att ha en välstrukturerad och lättnavigerad webbplats, särskilt om du vill ha bra lokal SEO. Du kan se till att din webbplats är välstrukturerad genom att göra den lätt att navigera på mobila enheter och genom att testa den på din egen telefon. Du kan också använda Googles testverktyg för mobilanpassning för att kontrollera om din webbplats är mobilanpassad. Se dessutom till att din webbplats ser bra ut, oavsett var du rankas.

 

Steg 2: Optimera din webbplats för rätt sökord

För att optimera din webbplats för rätt sökord måste du göra din research. Ta reda på vilka nyckelord som är mest populära och relevanta för din verksamhet och skapa sedan innehåll som är värdefullt och engagerande för dessa nyckelord. På varje sida på din webbplats ska du se till att rikta in dig på ett specifikt nyckelord och använda en checklista för on-page SEO för att optimera din sida på rätt sätt. Titeltaggar för hemsidor är särskilt viktiga för att rikta in sig på rätt sökord. Och slutligen, glöm inte att rikta in dig på lokala företag med väloptimerade sidor.

 

Tips: Skaffa unikt innehåll för SEO

Skrivande av innehåll för lokal SEO

Låt dina blogginlägg och företagsbeskrivningar skrivas av professionella skribenter.

Unikt innehåll är viktigt för SEO eftersom det hjälper till att skilja din webbplats från konkurrenterna. Det gör också att du kan rikta dig till en specifik målgrupp, vilket kan resultera i högre trafik- och konverteringsfrekvens.

 

Steg 3: Se till att din NAP (namn, adress, telefonnummer) är konsekvent.

Om du vill optimera din webbplats för lokal SEO är det viktigt att se till att din NAP (namn, adress, telefonnummer) är konsekvent. Det innebär att om du har flera platser bör du skapa separata sidor för varje plats och tillämpa relevant NAP-information på varje sida. Inkonsekventa NAP:er kan leda till försämrad synlighet i sökningarna, så det är viktigt att kontrollera att din NAP används korrekt på varje sida på din webbplats. Du kan använda Alexas verktyg Site Linking In för att hitta webbadresser som länkar till din webbplats och kontrollera att din NAP används korrekt på varje sida.

 

Steg 4: Ange din företagsadress på Google My Business, Bing Places och Apple Maps.

För att ditt företag ska kunna listas på Google My Business, Bing Places och Apple Maps måste du först ange ditt företagsnamn och plats. Om du redan är verifierad på Google My Business sparar du tid genom att importera data. För att bli godkänd på Bing Places måste du ange ditt företagsnamn och plats som vanligt. För att få ditt företag listat på Google My Business, Bing Places och Apple Maps måste du skapa ett företagskonto. Du måste ange ditt företagsnamn, adress webbplats osv.

 

Steg 5: Få positiva recensioner från nöjda kunder

 

Det enklaste sättet att få positiva recensioner är att helt enkelt fråga dina kunder. Du kan göra detta personligen, via e-post eller via sms. Det är viktigt att hålla dina förfrågningar artiga, personliga och korta. Du bör också ge kunderna ett par alternativ för att lämna recensioner (till exempel Google och Tripadvisor).

 

Det är också viktigt att svara snabbt och effektivt på alla recensioner, både positiva och negativa. Negativa omdömen ger dig en möjlighet att visa upp dina goda kunskaper om kundservice. Sträva alltid efter att göra dina kunder nöjda och förvandla enstjärniga recensioner till femstjärniga genom att erbjuda gratisprover eller rabatter.

 

Steg 6: Främja din lokala resurs

 

Du kan marknadsföra din lokala resurs genom att skriva om den på din webbplats eller blogg och dela den på sociala medier. Du kan också skicka in den till lokala kataloger och listor och skapa företagslistor på Google My Business och andra plattformar. Genom att göra dessa saker får du mer trafik till din webbplats från personer som är intresserade av din lokala resurs.

 

Steg 7: Länka till webbplatser med hög auktoritet

 

Att länka till webbplatser med hög auktoritet kan bidra till att förbättra din lokala SEO genom att öka din framträdande ställning och ditt förtroende. Sponsorsidor och evenemang är bra sätt att bygga upp länkar med lokala företag. Erbjud stipendier som är öppna för allmänheten och fokuserar på att gynna samhället som helhet. Länkning är en kontinuerlig aktivitet som är värd att fortsätta med. Ta kontakt med befintliga kontakter och se över dina insatser regelbundet.

 

Steg 8: Håll ditt innehåll uppdaterat

 

Att hålla ditt innehåll uppdaterat kan hjälpa till att optimera din webbplats för lokal SEO på flera sätt. För det första kan användandet av nyckelord med hög volym i webbadressen, titeln, rubriken, metabeskrivningen och texten hjälpa Google och andra sökmotorer att lättare hitta och indexera ditt innehåll. För det andra bör du överväga att lyfta fram framgångsrika kundberättelser och fallstudier på din webbplats – detta kan visa potentiella kunder att du har en erfarenhet av att leverera resultat, vilket kan vara till hjälp för att öka konverteringarna. Slutligen, genom att hålla ditt innehåll uppdaterat regelbundet kan du se till att din webbplats rankas väl på sökmotorernas resultatsidor (SERP), vilket kommer att leda till mer trafik till din webbplats.

 

 

Vilka är fördelarna med att optimera för lokal SEO?

 

Som företagare vet du att sökmotoroptimering (SEO) är viktigt för synlighet och trafik. Men vilka är fördelarna med att optimera din webbplats för lokal SEO? Låt oss ta en titt.

 

  1. Placera dig högre i de lokala sökresultaten

 

Optimering för lokal SEO kan hjälpa dig att rankas högre i lokala sökresultat. Detta beror på att när du optimerar din webbplats för ett specifikt lokalt område är det mer sannolikt att du dyker upp i sökresultaten för personer som söker efter företag i det området. Människor ska hitta dig både online och offline, även när de befinner sig i det lokala området.

 

  1. Locka fler kunder från ditt lokala område

Om du optimerar din webbplats för lokal SEO kan du locka fler kunder från ditt lokala område. Genom att optimera din webbplats för en lokal publik kan du locka fler kunder från det området. Lokal SEO görs på flera olika sätt och företag av alla storlekar kan dra nytta av det. Lokalt optimerade webbplatser kan locka kunder från ditt lokala område. Det finns många sätt att optimera din webbplats för lokal SEO, bland annat på din egen webbplats, genom att använda betaltjänster eller genom att samarbeta med ett SEO-företag. Att optimera för lokal SEO är viktigt inte bara för att locka kunder från din byggnad, utan även från närliggande områden.

 

  1. Förbättra din synlighet och ditt rykte online

Att optimera din webbplats för lokala sökningar är ett utmärkt sätt att förbättra synligheten och ryktet online. Genom att optimera din webbplats för lokal sökning kan du få människor att komma ett steg närmare ett köp. Rätt lokala SEO-strategier kan bidra till att förbättra synligheten och ryktet online. Du kan optimera din webbplats på egen hand, men det finns mycket mer du kan göra för att få ut det mesta av lokal SEO. Det finns en mängd olika sätt att rikta in sig på din målgrupp, bland annat genom innehåll på nätet, marknadsföring offline och platsinriktade annonser.

 

  1. Öka trafiken och försäljningen på din webbplats

Optimering för lokal SEO kan hjälpa dig att öka trafiken och försäljningen genom att göra din webbplats mer synlig för personer som bor i samma område som du. Lokal SEO handlar om att optimera din webbplats för vissa sökfrågor som utförs av en lokal målgrupp. Du kan optimera din webbplats på egen hand, men det finns många ytterligare resurser som du kan använda för att förbättra din närvaro på nätet.

 

  1. Förbättra din kundservice och support.

Att optimera din webbplats för lokal SEO kan bidra till att förbättra kundtjänst och support. När kunderna lätt kan hitta information om ditt företag är de mer benägna att göra ett köp. Att inkludera lokaliserat innehåll på din webbplats kan hjälpa dig att rankas högre i sökmotorerna, vilket kan leda till ökad trafik och intäkter.

 

  1. Öka din varumärkeskännedom och ditt erkännande.

Lokal SEO är ett utmärkt sätt för företag att öka varumärkeskännedom och erkännande. Genom att optimera sin webbplats för lokala sökningar kan företag komma i kontakt med högt motiverade kunder som letar efter deras produkter eller tjänster. Lokal SEO är mer relevant för kunderna, vilket resulterar i en konkurrensfördel.

 

  1. Nå nya marknader och kunder.

Genom att optimera din webbplats för lokala sökningar kan du få kontakt med högt motiverade kunder i ditt område. Lokal SEO kan hjälpa dig att nå nya marknader och kunder och få ditt företag att växa.

 

  1. Spara tid och pengar på marknadsföring och reklam.

Optimering för lokal SEO kan hjälpa företag att spara tid och pengar på marknadsföring och reklam. Genom att skapa innehåll av hög kvalitet, använda korrekta nyckelord och använda effektiva taktiker för länkbyggande kan företag förbättra sin synlighet i lokala sökresultat. Denna ökade synlighet kan leda till ökad trafik och konverteringsgrad.

 

  1. Förbättra din övergripande strategi för sökmotoroptimering (SEO).

Lokal SEO är ett utmärkt sätt att förbättra din övergripande SEO-strategi. Genom att rikta in dig på lokala leads och kunder kan du förbättra webbplatstrafiken, leads och konverteringar. Dessutom kan lokalt inriktad SEO ge mindre företag en fördel gentemot större nationella varumärken.

 

  1. Gör din webbplats mer användarvänlig och tillgänglig.

Att göra din webbplats mer användarvänlig och tillgänglig kan vara en fördel av att optimera för lokal SEO. Genom att optimera din webbplats kan du göra det lättare för användarna att hitta den information de behöver och navigera på din webbplats. Att göra din webbplats mer tillgänglig kan också hjälpa dig att attrahera nya kunder och förbättra din sökmotorrankning.

 

 

Hur börjar man med lokal sökmotoroptimering?

 

Vill du ta ditt företag online men vet inte var du ska börja? Oroa dig inte, vi har följande 8 steg för dig.

 

Steg 1: Förstå vad lokal SEO är och varför det är viktigt.

 

Lokal SEO är processen för att optimera en webbplats så att den rankas högre i lokala sökmotorresultat. Lokal SEO är viktigt för företag som betjänar specifika områden, eftersom det gör det möjligt för dem att komma i kontakt med potentiella kunder som söker efter relevanta sökord. Genom att förbättra sin placering i lokala sökmotorer kan företag öka sin varumärkessynlighet och räckvidd i sociala medier. Att optimera din webbplats för lokala sökningar är ett viktigt steg för att lyckas med lokal SEO.

 

Steg 2: Se till att lista ditt företag på Google My Business.

 

För att lista ditt företag på Google My Business måste du först antingen göra anspråk på eller skapa sidan. Du kan verifiera ditt företag genom att skicka ett vykort med ett pinkod. Du kan erbjudas andra verifieringsmetoder, beroende på hur säker Google är på att företaget finns på den aktuella platsen. Din företagslista kommer att finnas i din kontoinstrumentpanel eller GMB-app. Du måste inkludera följande: en lång och unik beskrivning, korrekta kategorier, foton med mera.

 

För att komma igång går du till Google My Business och loggar in med ditt Google-konto. Om du inte har något Google-konto ännu måste du skapa ett. När du har loggat in klickar du på ”Lägg till en ny lista” och anger din företagsinformation. Se till att använda en konsekvent NAP (namn, adress, telefonnummer) på alla plattformar. Lägg till lokala foton och öppettider (om det är relevant) och klicka sedan på ”Skicka”.

 

Google kommer att granska din lista och kan kontakta dig för att verifiera viss information innan den tas i bruk. När den väl är live kan du uppmuntra kunderna att lämna recensioner – det bidrar till att förbättra din placering i lokala sökresultat!

 

Steg 3: Optimera din Google My Business-lista

 

För att optimera din Google My Business-lista för lokal SEO:

 

  1. Verifiera att företaget äger företaget genom att göra anspråk på uppgiften. Inkludera all begärd information, till exempel din logotyp, öppettider, acceptabla betalningsmetoder, produkt eller tjänst som du säljer och bilder.

 

  1. Uppmuntra kunderna att recensera ditt företag online genom att skriva kvalitetsinnehåll och inlägg som är tillkännagivanden av produkter, evenemang eller specialerbjudanden som rör ditt företag.

 

  1. Använd instrumentpanelen i Google My Business för att hantera ditt register och se till att all information är uppdaterad.

 

 

Steg 4: Börja bygga upp citeringar

 

3 tips för lokala SEO-företag

 

För att komma igång med att bygga citeringar för ditt företag kan du fokusera på lokala webbplatser. Funktionen Link Intersect i Ahrefs kan hjälpa dig att hitta lokala citeringar. Konverteringsgraden för uppsökande verksamhet är vanligtvis hög när du riktar in dig på lokala webbplatser. Du kan också bygga citeringar från konkurrenternas länkar. Det första steget är att ta ett parti av 2-3 konkurrenter och lägga in dem i verktyget. Rapporten kommer att innehålla en lista över alla webbplatser som har länkat till dina konkurrenter.

 

Citeringar är viktiga för företag att ha på sin webbplats. Att bygga och hantera citeringar är en kontinuerlig uppgift. Du kan hitta citeringsmöjligheter genom att titta igenom resultaten av din länkanalys och sökmotoroptimering (SEO). När ett företags inledande närvaro på nätet är ordentlig och korrekt kan nya citeringar byggas upp. Lista ditt företag i vanliga och relevanta kataloger. Se till att lista på webbplatser som är relevanta för din bransch. Det finns några olika sätt att bygga upp citeringar för ditt företag, bland annat genom att göra det själv eller använda en tjänst som BrightLocal eller Yext. Citeringar är billiga och enkla att använda och kan vara ett bra sätt att öka antalet citeringar. De kan också bidra till att bygga upp trovärdighet för ditt företag.

 

Steg 5: Optimera din webbplats för lokal SEO

För att optimera din webbplats för lokal SEO börjar du med att se till att ditt namn, din adress och ditt telefonnummer är konsekventa i alla onlinekällor. Använd sedan Google My Business och sociala medier för att sprida information om ditt företag. Uppdatera dina kataloglistor och citeringar samt optimera dina nyckelord och beskrivningar. Utför en lokal SEO-granskning för att identifiera eventuella förbättringsmöjligheter.

Några tips att följa för att optimera din webbplats för lokal SEO är: uppdatera webbplatsens innehåll regelbundet, hävda och optimera din Google My Business-lista och bygga platsspecifika sidor på din webbplats. Se dessutom till att din webbplats är mobilanpassad för att nå fler människor i farten. Genom att följa dessa tips och exempel kan du förbättra dina chanser att placera dig högre på sökmotorernas resultatsidor (SERP) för lokalt baserade sökningar.

 

 

Steg 6: Skapa positiva recensioner på nätet

Som företagare är det viktigt att öka synligheten och leads genom att generera positiva online-recensioner. Google My Business är ett utmärkt sätt att komma igång med detta. För att få recensioner på Google behöver du bara söka efter ditt företagsnamn och ”recensioner”. Om ditt företag har listor på första eller andra sidan i en Google-sökning är du i god form. Du kan också öka antalet och kvaliteten på recensionerna genom att be kunderna lämna dem efter att de har fått bra service. Det är viktigt att använda olika metoder för att generera recensioner för att få maximal effekt. Du bör också reagera snabbt och effektivt på negativa recensioner – att erbjuda ett gratisprov eller en rabatt kan ofta förvandla en enstjärnig recension till fem stjärnor.

 

Steg 7: Främja ditt innehåll och din företagswebbplats

För att komma igång med lokal SEO måste du fokusera på konverteringar och se till att ditt innehåll är optimerat för sökmotorer. Du kan marknadsföra ditt innehåll genom att lyfta fram framgångshistorier från kunder och fallstudier. Du kan också rikta ditt innehåll geografiskt för att locka fler kunder.

 

Steg 8: Övervaka dina framsteg och justera din strategi vid behov.

Lokal SEO handlar om att placera sig högre i Googles sökresultat för dina målnyckelord. För att göra detta måste du se till att din webbplats är av hög kvalitet och har många backlinks från andra webbplatser av hög kvalitet.

 

Du kan följa dina framsteg genom att övervaka dina placeringar för dina målnyckelord över tid. Du kan också mäta hur effektiva dina lokala SEO-insatser är genom att övervaka konverteringar (försäljning, leads osv.).

 

För att bygga fler backlinks kan du delta i samtal med andra bloggare från lokala företag. Undvik direkta konkurrenter, men nämn eventuella kompletterande eller relaterade inlägg på din blogg. Var omtänksam i dina kommentarer och länkar och sträva efter att öka engagemanget hos dina läsare.

 

Du kan använda Ubersuggest för att granska dina konkurrenters backlinks och se vilken kvalitet de har. Du bör också kontrollera datumet för varje länk för att se när den sågs för första gången och senast. Detta kommer att hjälpa dig att justera din strategi vid behov för att förbättra dina egna placeringar.

 

 

Slutord

Lokal SEO är ett kraftfullt sätt att förbättra din synlighet på sökmotorernas resultatsidor (SERP) för sökningar som rör ditt företag. Genom att optimera din webbplats för lokal SEO kan du förbättra dina chanser att placera dig högre i SERP, generera mer webbplatstrafik och i slutändan utveckla ditt företag.

 

Behöver du hjälp med SEO?

Svensk Mediabevakning är en SEO-byrå som har många års erfarenhet av att SEO optimera kundernas webbplatser för att göra dem mer attraktiva för sökmotorerna och därmed ranka högre på Google. Kontakta oss på idag för att diskutera hur vi kan optimera din webbplats med en skräddarsydd SEO-plan. Vi jobbar med företag i hela sverige, däribland: SEO Stockholm | SEO Göteborg | SEO Malmö | SEO Lund | SEO Helsingborg | SEO Halmstad | SEO Örebro | SEO Borås | SEO Kristianstad | SEO Kalmar | SEO Växjö | SEO Varberg | SEO Uppsala | SEO Jönköping | SEO Linköping