Facebook annonsering

Kanalen som 93% av alla social media annonsörer använder

Ingen hade kunnat förutse år 2004 att Facebooks popularitet skulle växa så explosionsartat. På Facebook, spenderar människor numera 35 minuter om dagen på att läsa, skriva och bläddra på hemsidan. Det är inte längre på våra torg som konversationer sker, det är på Facebook.

 

Facebook erbjuder idag en marknadsföringsplattform som i utbud, snart mäter sig med Google annonsering. Den största fördelen med Facebooks annonsering, är att du får tillgång till hemsidans enorma mängd kunddata. Utan att betala extra. För företag med utarbetade målgrupper, innebär detta att Facebook annonsering kan riktas snabbt, och ytterst exakt.

Facebook användare kollar sitt nyhetsflöde

Allt svårare att synas utan Facebook annonser

Många företag spenderar flera timmar på att skriva inlägg på Facebook – trotts att få nya kunder reagerar på inläggen. Inte konstigt när den genomsnittliga räckvidden för vanliga inlägg sjunkit med 2,2% under 2019. Företag kan numera knappt räkna med att 5,5% av ens egna följare ser inläggen. Anledningen är att Facebooks senare algoritmer gör att få av dem som följer din företagssida får upp inläggen i sitt nyhetsflöde. Algoritmen prioriterar inlägg från vänner och familj. Detta har gjort att för företag som vill skapa snabb och mätbar lönsamhet, hör vanliga inlägg inte hemma längre. Vill du synas i nyhetsflödet, behöver du använda Facebooks annonsplattform.


Vi är specialister på Facebook annonsering. Med oss får du hjälp med hela kampanjen – från strategi till produktion och analys. Eftersom att annonsering via Facebook kan riktas med hög precision, ser vi till att dina annonser – till skillnad från traditionell reklam – har en hög konverteringsgrad.

Träffsäkra annonser konverterar mer

Annonsering på Facebook är en investering inget företag har råd att missa. Annonserna är billiga och anpassningsbara. Du lägger undan en budget – och betalar bara när någon klickar på annonsen. Konsten med annonseringsformen är att få ut så mycket som möjligt av varje klick. Du vill optimera annonserna så att onödiga klickar minimeras – varje klick ska leda till mer klirr i kassan.

 

När vi hjälper dig med Facebook annonsering, optimerar vi resultaten genom kontinuerlig mätning och analysering. Vi hjälper dig ta fram lönsamma annonser till hela kampanjen. Enligt vår erfarenhet, får du mest ut av din Facebook annonsering om du skapar olika varianter av en annons. Det är ytterst sällsynt att en och samma annons fångar flera olika målgrupper. Vi skapar och A/B testar flera olika annonser för att hitta den som fångar din målgrupp bäst.

en kvinna använder facebook annonsering
en person letar skor på olika webbplatser

Lämnade någon sin varukorg?

Har du kunder som går igenom hemsidan, lägger ihop en kundvagn och sedan bara försvinner? Tänk hur många konverteringar som faller mellan stolarna. Som tur är, erbjuder Facebook en av marknadens bästa återmarknadsföring. Metoden, som även kallas remarketing, innebär annonsering riktad till användare som tidigare kommit i kontakt med ditt varumärke. Det kan vara att användaren besök din hemsida, gillat ett inlägg på någon plattform, eller t.o.m. besökt din fysiska butik. På ett sätt eller annat – har de visat ett seriöst intresse. Vill du komma igång med återmarknadsföring på Facebook? Vi implementerar det åt dig!

Något spännande på gång?

Behöver du rådgivning? Vill du komma igång med Facebook annonsering? Välkommen att kontakta oss. Vi hjälper till med rådgivning och eventuellt samarbetsförslag. Inga köpkrav föreligger. Hos Svensk Mediabevakning får du alltid full support hela vägen.