Facebook annonsering

Kanalen som 93% av alla social media annonsörer använder

Ingen hade kunnat förutse år 2004 att Facebooks popularitet skulle växa så explosionsartat. På Facebook, spenderar människor numera 35 minuter om dagen på att läsa, skriva och bläddra på hemsidan. Det är inte längre på våra torg som konversationer sker, det är på Facebook.

Facebook erbjuder idag en marknadsföringsplattform som i utbud, snart mäter sig med Google annonsering. Den största fördelen med Facebooks annonsering, är att du får tillgång till hemsidans enorma mängd kunddata. Utan att betala extra. För företag med utarbetade målgrupper, innebär detta att Facebook annonsering kan riktas snabbt, och ytterst exakt.

 

Vill du komma igång med målinriktad Facebook annonsering? Vi hjälper dig.

Kontakta oss!

Allt svårare att synas utan Facebook annonser

Allt flera företag har börjar göra skriva inlägg i hopp om att nå ut till nya kunder. För att inte plattformen ska utvecklas till ett enda annonsblad, har Facebook ändrat sin algoritm.

 

Har du märkt att dina företags-inlägg inte får fler likes?

 

Det är för att Facebook ändrat sin algoritm. Företag kan numera knappt räkna med att 5,5% av ens egna följare ser inläggen. Anledningen är att Facebooks senare algoritmer gör att få av dem som följer din företagssida får upp inläggen i sitt nyhetsflöde. Algoritmen prioriterar inlägg från vänner och familj. Detta har gjort att företag som vill skapa snabb och mätbar lönsamhet, slösar tid på att publicera egna inlägg. Vill du synas i nyhetsflödet, behöver du använda Facebooks annonsplattform.

 

Vi är specialister på Facebook annonsering. Med oss får du hjälp med hela kampanjen – från strategi till produktion och analys. Eftersom att annonsering via Facebook kan riktas med hög precision, ser vi till att dina annonser – till skillnad från traditionell reklam – har en hög konverteringsgrad.

Träffsäkra annonser konverterar mer

Annonsering på Facebook är en investering inget företag har råd att missa. Annonserna är billiga och anpassningsbara. Du lägger undan en budget – och betalar bara när någon klickar på annonsen. Konsten med annonseringsformen är att få ut så mycket som möjligt av varje klick. Du vill optimera annonserna så att onödiga klickar minimeras – varje klick ska leda till mer klirr i kassan.

 

När vi hjälper dig med Facebook annonsering, optimerar vi resultaten genom kontinuerlig mätning och analysering. Vi hjälper dig ta fram lönsamma annonser till hela kampanjen. Enligt vår erfarenhet, får du mest ut av din Facebook annonsering om du skapar olika varianter av en annons. Det är ytterst sällsynt att en och samma annons fångar flera olika målgrupper. Vi skapar och A/B testar flera olika annonser – för att hitta den som fångar din målgrupp bäst.

Lämnade någon sin varukorg?

Har du kunder som går igenom hemsidan, lägger ihop en kundvagn och sedan bara försvinner? Tänk hur många konverteringar som faller mellan stolarna. Som tur är, erbjuder Facebook en av marknadens bästa återmarknadsföring. Metoden, som även kallas remarketing, innebär annonsering riktad till användare som tidigare kommit i kontakt med ditt varumärke. Det kan vara att användaren besök din hemsida, gillat ett inlägg på någon plattform, eller t.o.m. besökt din fysiska butik. På ett sätt eller annat – har de visat ett seriöst intresse för din produkt.

 

Vill du komma igång med återmarknadsföring på Facebook? Vi implementerar det åt dig!

Frekvent ställda frågor

Hur marknadsför man sig på Facebook?

När du väljer att annonsera på Facebook börjar du med att ställa in annonsens mål. Vill du etablera varumärkeskännedom, få fler besökare till din fysiska butik, eller hitta nya potentiella kunder. Målet du ställer in avgör hur Facebooks algoritm presenterar dina annonser. Därefter ställer du in tre avgörande inställningar – vem som ska se annonsen, var på Facebook ska den synas och när. Du ställer även in budgeten. Ställer du in fel – kan det kosta mycket mer än det smakar.

 

Efter att du har ställt in annonsens inställningar – är det dags att börja producera. Du kan välja mellan 13 olika annonsformat. Populärast är bildannons, videoannons, eller karusellannons.

Hur fungerar en Facebook annons?

Facebook annonser dyker upp som olika mediaformat på användares nyhetsflöde. Använder du Facebook – har du garanterat sätt dem. Men innan Facebook annonser publiceras, ställer man in vilken publik man tror är mest intresserad av produkten.

 

Ställer du in rätt målgrupp – kan du uppnå lönsamhet raketsnabbt.

 

Efter att du ställt i annonsens målgrupp, väljer du hur ofta och hur mycket du är villig att betala för varje klick eller intryck. Hur ofta annonsen visas avgörs av storleken på din budget.

Vad kostar en Facebook annons?

Kostnaden per Facebook annons beror på i vilken bransch du säljer i samt vilken budgivningsmodell du väljer, antingen betalar du en summa för varje klick (CPC), eller en summa för varje 1000 intryck (CPM). Fler konkurrerande annonsörer – innebär ett dyrare pris.

 

Om du betalar för varje klick, kostar det i genomsnitt 8,61 sek (per 2020). Om du betalar jämförelsevis för 1000 intryck, kan du förvänta dig att betala en CPM på ca 90 sek (per 2020).

 

Något spännande på gång?

Behöver du rådgivning? Vill du komma igång med Facebook annonsering? Välkommen att kontakta oss. Vi hjälper till med rådgivning och eventuellt samarbetsförslag. Inga köpkrav föreligger. Hos Svensk Mediabevakning får du alltid full support hela vägen.