Google annonsering

Når du rätt kunder i rätt affärsläge?​

Google annonser är en av de mest lönsamma annonserna på webben. Till skillnad från traditionell annonsering, tar Googles plattform bara betalt när någon klickar på annonsen. Det innebär att ni har en total kontroll på hela Google annonseringen. All data är mätbar och finns tillgänglig för dem som behärskar att analysera. För dem som anlitar en specialist kan annonseringen, på väldigt kort tid, ge en dramatiskt ökad försäljning.

 

Som Google Partner optimerar vi hela din Google annonsering. Vi hjälper dig hitta rätt klickpris, skriva engagerande textinnehåll och ta fram konverteringsoptimerade landningssidor. Med hjälp av våra specialister – får du bättre avkastning på hela kampanjen.

Kontakta oss!

Hitta kunder med högst köpavsikt

De populäraste Google-annonserna är sökannonser. 49% av alla Google användare klickar på dem. Sökannonser tillåter dig att hamna högst upp på Googles sökflöde på ett ögonblick. Först väljer du nyckelord och sedan bestämmer klickpris. Det finns förinställda strategier. Men vill du få högre avkastning på investering, kan du inte följa samma strategi som alla andra.


För att du ska uppnå högsta konverteringsgrad, utför vi först en sökordsanalys och målgruppsanpassar annonserna utifrån den. Vi implementerar även konverteringsspårning, så att vi kan övervaka vilka av sökorden som konverterar till kunder. Exakt på kronan kan du se vad en kund kostar och vilken intäkt du får tillbaka. Under hela kampanjens tid, optimerar vi klickpriset så att ditt företag syns, och konverterar mer än konkurrenterna.

Displayannonsera över hela webben

En annan Google-annonsform som ökat i popularitet är display-annonsering. Display-annonser är små bilder som pryder webben på olika hemsidor. Du har säkert stött på dem, även om det ibland går obemärkt förbi. Men det är det som är display-annonsens slagkraft – den verkar i det undermedvetna. Display-annonsering, som i sin karaktär är betydligt billigare än sökannonser, används i första hand för att skapa varumärkeskännedom hos dina kunder.
 
Vilket är det första varumärket kunden tänker på inom din bransch?
 
Med Googles display-annonsering bygger vi upp dig till den första på tanke. Vi sköter allt ifrån annonsdesign till konverteringsoptimering.

Säljer du varor?

Den tredje annonsformen är Google shopping-annonser. Precis som sökannonser, visas shopping-annonser högst upp när någon söker på Googles sökmotor. Dina produkter visas med bild, pris och produktinformation.

 

Det som skiljer shopping-annonser från sökannonser är optimering och räckvidd. Istället för att klickoptimera på varje sökord, bestämmer man klickpris per produktkategori. Shopping-annonserna behöver heller inte begränsas till Googles sökflöde. Likt display-annonser, kan shopping-annonser vidga sig över till tredjeparts hemsidor.

 

Säljer du varor? Vi hjälper dig komma igång med optimerade shopping-annonser.

Frekvent ställda frågor

Vad betyder SEM?

SEM står för search engine marketing, och betyder översatt sökmotorsmarknadsföring. För många har SEM blivit synonymt med Google annonsering. Men begreppet täcker egentligen fler sökmotorer än Googles sökmotor. Bing, Baidu och – t.o.m. Amazon är andra populära sökmotorer som täcks av akronymen SEM.

Vad är skillnaden mellan SEM & SEO?

Ett sökresultat innehåller både betalda och organiska sökresultat. Du kan se det som att det finns hemsidor som har sponsrat sig upp till toppen, och andra hemsidor har förtjänat sin plats högst upp. I allra flesta fall, ser du de betalda resultaten överst.

 

Hantverket bakom SEM handlar om att maximera avkastningen på betalda positioner. SEO-experter fokuserar, å andra sidan, på att skräddarsy hemsidor så att de förtjänar en hög position efter alla betalda resultat.

Vad kostar Google annonsering?

Det finns inget bestämt pris per annons – Google annonsering använder sig av en auktionsmodell. Modellen, som även kallas CPC, låter dig själv välja hur mycket du är villig att betala för att synas på ett sökord. Priset, i sin tur, spelar en roll i hur högt din annons visas.

 

Är du villig att betala mer än dina konkurrenter, visas du sannerligen över dem. Det innebär också att priset per klick kan skilja sig märkbart på olika nyckelord, mellan olika branscher.

Hur mäter jag om mina Google annonser är bra?

För att driva framgångsrika Google annonser krävs det att du först har integrerat plattformen med ett analysprogram, likt Google Analytics. Först då kan du mäta hur många som klickar in på hemsidan, och hur de beter sig med hemsidans innehåll. Det enklaste sättet att mäta annonsernas prestation är genom mängden trafik; Hur många klickar på annonserna? Hur stor procentandel klickar utifrån dem som får upp annonserna?

 

Men att enbart utgå från trafik är inte ett framgångsrecept för Google annonsering. I slutändan handlar all form av marknadsföring, om att uppnå ökad lönsamhet.

 

Med hjälp av ett analysprogram, kan du mäta hur många av alla nya webbesökare från dina annonser – leder till nya affärer. Detta benämns som konverteringsgrad och mäts i procent. Högre konverteringsgrad innebär i regel större avkastning på annonsering. Vad som anses vara en genomsnittlig konverteringsgrad beror på bransch.

Något spännande på gång?

Behöver du rådgivning? Vill du komma igång med google annonsering? Välkommen att kontakta oss. Vi hjälper till med rådgivning och eventuellt samarbetsförslag. Inga köpkrav föreligger. Hos Svensk Mediabevakning får du alltid full support hela vägen.